Poperingse scholen krijgen cultuursteun voor Radio Copain

Vlaams parlementslid en schepen Loes Vandromme. © MD
Redactie KW

In de Hoppestad wordt al enkele jaren een samenwerking opgezet tussen verschillende basisscholen en het deeltijds kunstonderwijs. “Dit jaar wordt voor de tweede keer ‘Radio Copain’ uitgewerkt. Verschillende klassen maken dan live radio”, zegt schepen Loes Vandromme (CD&V).

“Niet alle ouders zijn met cultuur bezig, dus halen we cultuur naar de klas”, vertelt Loes Vandromme, schepen voor Cultuur en Onderwijs. “De leerlingen mogen zich creatief uitleven en knutselen een radiostudio in elkaar, dit alles in samenwerking met de Kunstacademie. Zo geven we de creativiteit van de leerkrachten een duw in de rug.”

Wil je als school ook zo’n creatief cultuurproject opzetten? Op www.cultuurkuur.be vind je er meer info over. Elk jaar krijgen scholen de gelegenheid een creatief project in te dienen via het online platform voor cultuureducatie Cultuurkuur.be. In totaal kregen 185 Vlaamse scholen het nieuws dat hun ‘dynamoproject’ of hun cultureel project werd goedgekeurd. “Dankzij de financiële steun kunnen leerkrachten meer cultuur brengen in de klas en het brengt verschillende actoren samen”, zo zegt Vlaams parlementslid en schepen Loes Vandromme.

Eigen identiteit

Elke school van kleuter tot hoger onderwijs kan dat doen vanuit haar eigen identiteit. Een professionele jury staat in voor de beoordeling. Dankzij de financiële steun kunnen leerkrachten meer creatieve cultuurprojecten opzetten, samen met plaatselijke kunstenaars.

In West-Vlaanderen werden maar liefst 37 scholen geselecteerd. De projecten zijn heel uiteenlopend van aard en krijgen elk een steunbedrag van maximum 2.000 euro. De meeste projecten (56 procent) worden georganiseerd in het basisonderwijs, maar ook in het secundair (37 procent), in het volwassenenonderwijs (5 procent) en in het deeltijds kunstonderwijs (2 procent).

Loes Vandromme vindt dit soort ondersteuning voor scholen heel belangrijk. “Dit soort projecten zijn een mooi voorbeeld van samenwerking tussen het leerplichtonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs“, besluit ze. (AHP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier