Bruggelingen lanceren online platform voor artiesten: “Willen creatieve sector steunen”

Sibren Lagauw, Maarten Vandewalle en Carolina Mosquera. (foto Davy Coghe)© Davy Coghe
Sibren Lagauw, Maarten Vandewalle en Carolina Mosquera. (foto Davy Coghe)© Davy Coghe
Redactie KW

Artist at home is het nieuwe digitale project van Maarten Vandewalle, Carolina Mosquera en Sibren Lagauw. Het moet de online marktplaats voor creatieve digitale producten worden. “Als huwelijksfotografen merken we dat andere creatievelingen het nu ook heel moeilijk hebben”, zegt Maarten.

Maarten Vandewalle en zijn vrouw Carolina Mosquera runnen met Lux Visual Storytellers al geruime tijd een van de meest gerenommeerde bedrijven in huwelijks- en evenementenfotografie van Vlaanderen. Ze nemen ook zelf nog het fototoestel ter hand, maar werken intussen al met 14 medewerkers in vaste loondienst. Of beter gezegd ‘werkten’, want het voorbije jaar lag de branche van de huwelijken, evenementen en andere festiviteiten op apegapen.

Moeilijke situatie

“Onze medewerkers staan al maandenlang op technische werkloosheid, het is een erg moeilijke situatie voor iedereen”, zucht Maarten Vandewalle. “En we merken dat het ook voor andere creatievelingen waar we vaak mee samenwerken erg moeilijk is.” “Denk bijvoorbeeld maar aan weddingplanners, ontwerpers en designers, muzikanten en dj’s…”, vult Carolina aan.

Maarten en Carolina zagen een uitdaging in die moeilijke situatie en dachten samen met Sibren Lagauw, student burgerlijk ingenieur en zoon van de oprichter van het IT-bedrijf Starfisk, na over het opzetten van een online platform.

“Vanuit het idee dat creatievelingen elkaar moeten steunen in deze moeilijke periode, maar liefst ook nog daarna, werd Artist at home geboren. Een online marktplaats voor creatieve digitale producten”, stelt Maarten. “Je kunt het zien als een platform dat artiesten en klanten met elkaar verenigt, door een medium te bieden waarmee de artiesten digitale producten kunnen verkopen. Zo krijgen de artiesten de kans om ook in moeilijke tijden te blijven doen wat ze graag doen: creëren.”

Geen winst

“Alle administratieve en financiële beslommeringen, zoals facturatie en betalingsverkeer, worden opgenomen via het achterliggende softwaresysteem van de website”, verduidelijkt Sibren Lagauw. Carolina wijst erop dat de term ‘artiest’ of ‘creatieveling’ heel breed mag bekeken worden. Ook de aangeboden producten bestrijken een breed veld. “Zo kan ook een fotograaf of een copywriter via het platform werk verkopen. Muzikanten kunnen online huiskamerconcertjes verkopen of een stuk muziek voor een opname aanbieden. We denken ook aan mensen die inspirerende of motiverende boodschappen kunnen aanbieden, workshops, online lessen, lezingen, yogasessies,… Zo hebben we ook Ingeborg al aan boord gekregen.”

“Voor ons als beheerder van het platform is het voor alle duidelijkheid niet om winst te doen. De artiest krijgt honderd procent van zijn vraagprijs; het is de klant die via het betaalsysteem een extra twaalf procent administratieve en technische kosten betaalt”, vult Maarten aan. “De artiest heeft ook de mogelijkheid om een percentage af te staan aan een goed doel, zoals Artists United voor noodlijdende muzikanten.”

(PDV)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.