Musea Brugge verrijkt haar kerncollectie neoclassicisme met twee werken

De tekening van Suvée.© DMKF photography Didier MICHALET
De tekening van Suvée.© DMKF photography Didier MICHALET
Stefan Vankerkhoven

Musea Brugge verrijkt haar kerncollectie neoclassicisme met een tekening van Joseph-Benoît Suvée en een schilderij van Joseph-François Ducq. Beide werken kunnen gerelateerd worden aan andere kunstwerken van de meesters, waardoor een uniek licht op het artistieke proces wordt geworpen.

Musea Brugge heeft haar kunstpatrimonium aangevuld met een vroege tekening van Joseph-Benoît Suvée (Brugge 1743 – Rome 1807) en een schilderij van Joseph-François Ducq (Ledegem 1762 – Brugge 1829). De tekening van de heilige Sebastiaan werd in 1774 door de Bruggeling Suvée gemaakt tijdens zijn studieverblijf als ‘pensionaire’ aan de ‘Académie de France’ in Rome. Twee jaar eerder had Suvée de felbegeerde Romeprijs gewonnen waardoor hij enkele jaren in de stad kon verblijven.

Ducqs schilderij ‘Venus introduceert Paris in het appartement van Helena in Sparta’ is een verfijnd schilderij dat orspronkelijk deel uitmaakte van de Brugse kunstverzameling van baron Anselme de Peellaert. Recent werden beide werken in Frankrijk aangekocht bij galerie Michel Descours.

Vervoering

De tekening van Joseph-Benoît Suvée toont de heilige Sebastiaan in een landschap. De naakte, gespierde heilige is vastgebonden aan een boom en leunt met zijn hoofd achterover in een extatische vervoering. Linksboven zweven twee engeltjes met de martelaarskroon. Het werk bekleedt een belangrijke plaats in Suvées oeuvre.

Het schildeirj van Ducq.
Het schildeirj van Ducq.

In tegenstelling tot zijn meeste Italiaanse tekeningen is het blad gesigneerd en gedateerd: ‘J.B. Suvée f.1774’. Voor zijn tekeningen gebruikte Suvée meestal rood of zwart krijt, maar hier experimenteert hij met een andere techniek: een pentekening in (gewassen) bruine inkt met witte hoogsels in gouache die hij hier perfect weet toe te passen. Het blad is met veel bravoure getekend en toont hoezeer Suvées stijl zich in die jaren ontwikkeld heeft.

Naaktstudies

Volgesn cultuurschepen Nico Blontrock vormt dit werk een mooie aanvulling op de collectie van Musea Brugge die al een aantal academische naaktstudies en landschapstekeningen van Suvée bevat: “In deze tekening behandelt Suvée een onderwerp dat hij tijdens zijn verblijf in Rome in 1777 ook vastlegt in een schilderij. Dit doek is een typisch voorbeeld van de oefeningen die aan de leerlingen van de ‘Académie de France’ werden opgelegd. Het origineel schilderij van Suvée is intussen verloren, maar Brugge bezit een latere kopie door Augustinus Van den Berghe.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten