In een reportage van Volt was woensdagavond te zien hoe pintjes naargelang het muziekfestival waarop ze worden geschonken een lager alcoholgehalte hebben. Kobe Ilsen nam op vijf festivals de proef op de som, Masters@Rock in Torhout kwam als beste uit de tests.
Het verhaal leidt al langer een eigen leven: festivalorganisatoren maken gebruik van pintjes met een lager alcoholgehalte, om minder snel met zatte festivalgangers opgezadeld te zitten en de daarmee gepaard gaande ellende tot een minimum te beperken. De grote brouwerijen hebben het gerucht altijd met klem ontkend, maar Volt nam deze zomer toch de proef op de som.
Dicht bij de 5,2
Op vijf festivals, gaande van Pukkelpop over het Mechelse Maanrock en het dancefestival Laundry Day in Antwerpen, tot ook het relatief jonge Torhoutse Masters@Rock, dat dit jaar meer dan ooit zwoer bij harde gitaren van vroeger en nu.
Een standaardpilsje bevat 5,2 procent alcoholgehalte, maar geen enkel ‘festivalbier’ haalde dat cijfer helemaal. De Antwerpse ‘dancewatjes’ kregen zelfs bier van nog geen 4 procent alcoholgehalte gepresenteerd. Maar in Torhout hoort bij stevige muziek ook een stevige pint, en dat werd bewezen door de tests: het Masters@Rock-pilsje klokte af op 5,14.
De organisatie was gisteravond dan ook in haar nopjes: niet alleen werd de naam van het festival herhaaldelijk vermeld op de grootste familiezender in primetime, bovendien kwam hun pils er als – bij wijze van spreken – primus uit. “Het beste bier wordt geschonken op ons festival!”, klopten ze zich op Facebook al snel op de borst.
Brouwerijen blijven ontkennen
Oh ja, intussen blijven brouwerijen AB InBev en Alken-Maes ontkennen dat het bier op festivals een lager alcoholpercentage zou bevatten dan het bier op café of in de supermarkt. Alken-Maes stelt zich vragen bij de manier waarop de televisiemakers stalen namen en hoe die vervolgens geanalyseerd werden. Ook AB InBev stelt zich vragen bij de wetenschappelijke aanpak van Volt.
(FJA/Belga)
Televisie en radio
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier