Lockdown zorgt voor nieuwe punkband Barno Koevoet & The Duijmschpijkers

Arthur Langbeen, Mathias Grymonprez, Arno Vanhoutte, Tibo Nassel en Luca Missiaen. © gf
Stefaan Van Volcem
Stefaan Van Volcem Freelance journalist KW

Op vrijdag 20 november verschijnt de eerste cassette-ep van Barno Koevoet & The Duijmschpijkers op het Brusselse label Stadskanker. Frontman van deze nieuwe punkband is Arno Vanhoutte, de twintigjarige Sijselenaar die ook het boegbeeld is van Budget Trash, het viertal dat twee jaar geleden de finale van Humo’s Rock Rally bereikte.

Behalve Arno Vanhoutte (zang) maken Arthur Langbeen (gitaar), Luca Missiaen (gitaar, gewezen deelnemer van The Voice), Tibo Nassel (bas, ook lid van Budget Trash) en Mathias Grymonprez (drums) de line-up van Barno Koevoet & The Duijmschpijkers compleet. Naast skaten heeft dit vijftal nog een gemeenschappelijke passie, namelijk punkrock. “Tijdens de eerste lockdown ben ik op mijn kamer muziek beginnen te maken die niet meteen binnen de lijnen van Budget Trash kleurt. Daar kwam een goede respons op en toen besloot ik een nieuwe band te vormen”, legt Arno Vanhoutte uit.

Ik beschouw de groep als een muzikale boksbal. Het is een soort vuistslag – Arno Vanhoutte

De naam is een samenstelling van Barno (de bijnaam van Arno), koevoet (een breekijzer dat hij gebruikte om de garagepoort thuis te openen) en The Duijmschpijkers (een naam aangebracht door de bandleden). “Ik beschouw de groep als een muzikale boksbal. Het is een soort vuistslag. Het is rudimentair en bijzonder spontaan. Het klinkt zeer rechttoe rechtaan”, zegt de 20-jarige Sijselenaar.

Ironie

Voor hem heeft Budget Trash een emotionele gelaagdheid en is Barno vooral een uitlaatklep. “Live komt het agressief over, maar toch primeert het amusement. Voor ons en hopelijk ook voor het publiek”, duimt Vanhoutte. Zijn teksten zijn allesbehalve vrijblijvend. Zo hekelt hij in Fight me boomer oudere lui met conservatieve denkbeelden, zet hij in Posh loser een voormalige goede vriend die tot de begoede klasse behoort te kijk en kant hij zich in Ion coated abyss tegen de druk van sociale media. O ja, Barno vind je ook op Facebook en YouTube. “Ironie is dan ook ons handelsmerk. Zonder de babyboomers was er trouwens ook geen punk. Meer liefde, voor iedereen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier