‘Windswept’ wordt het nieuwe Beaufort-kunstwerk voor Koksijde

Een schaalmodel van ‘Windswept’, het kunstwerk van Els Dietvorst.© GF
Een schaalmodel van ‘Windswept’, het kunstwerk van Els Dietvorst.© GF
Myriam Van den Putte

Koksijde pakt voor Beaufort 21 uit met een beeld van de Belgische kunstenaar Els Dietvorst. Het werk krijgt de titel ‘Windswept’ en het stelt een boom voor die door een sterke wind plat wordt geblazen.

Els Dietvorst (°1964) is een sociaal bewogen kunstenares die haar beeldend werk inzet als middel om maatschappelijke betrokkenheid te creëren. Ze studeerde aan het Sint-Lucasinstituut in Antwerpen en behaalde een Master in Fine Art aan het Sint-Lucasinstituut in Brussel. Sinds 2010 woont en werkt ze in Ierland. Dialoog, experiment en intuïtie gebruikt ze als haar artistieke strategieën. Sinds de jaren negentig wordt Dietvorst bewogen door sociale kwesties zoals migratie, racisme en klimaatverandering. Ze onderzoekt de ‘condition humaine’. Dat vertaalt zich in de grote thema’s van haar werken, zoals leven en dood, angst, vervreemding en verlangen, en de ‘buitenstaander’. Els Dietvorst won ook de Belgian Art Prize 2021.

1.250 kilo en 4 meter

Stéphanie Anseeuw, schepen van Cultuur, vindt het kunstwerk helemaal passen bij Koksijde: “Kunstenaar Els Dietvorst liet zich inspireren door de vorm van door de wind gebogen bomen, iets wat haar intrigeerde. Ze verzamelde tijdens haar strandwandelingen allerlei aangespoelde stukken drijfhout. Samen met een lokale ambachtsman timmerde ze een nieuwe, naar beneden knikkende boom in elkaar, die nadien in brons werd gegoten. Zo veredelt ze de stukken hout tot een edel schuiloord voor voorbijgangers of ontmoetingsplek voor de inwoners van Koksijde, die hier geborgenheid vinden. Met ‘Windswept’ vereeuwigt ze het idee van kwetsbaarheid. Windswept zal 1250 kilo wegen en bijna 4 meter hoog zijn.”

Mens en natuur

Beaufort 21 start op 27 mei en loopt tot 7 november. Een terugkerend onderwerp in de kunstwerken van deze editie: hoe de mens onderhevig is aan de wil van de natuur. Als de hoogbouw aan de kust af en toe de vraag oproept ‘hoe heeft de mens de kust veranderd?’, dan wordt de vraag nu omgedraaid: ‘hoe heeft deze kust de mens veranderd?’. De geselecteerde werken tonen in de eerste plaats de vergankelijkheid van mens en materiaal, maar ook de fluctuerende interpretatie van de geschiedenis.

Info op www.beaufort21.be vanaf april.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.