Streetart in de Valkaart

© (Foto GST)
Redactie KW

Een reusachtige muurschilderij op de voorgeven van het sportcomplex De Valkaart moet een blijvende herinnering zijn aan de moeilijke coronatijden. Deze streetart brengt een positieve boodschap en is bedoeld als symbool van verbondenheid. Zaterdag 20 november werd het kunstwerk in aanwezigheid van de kunstenaar onthuld.

Het beeld toont voornamelijk 2 handen waarbij de ene een chirurgische handschoen draagt. Beide komen ze vanuit een abstracte driedimensionale wereld. De ene hand komt uit een bloemenpatroon, de andere hand uit een meer kubistisch patroon dat ons aan pixels doet denken. Natuur versus techniek, persoonlijke versus digitale interactie, verbondenheid versus alleen zijn. Er wordt verwezen naar enkele corona-maatregelen die ons allemaal raakten. Deze uitdagingen zorgden echter ook voor nieuwe kansen en mogelijkheden, onder andere de kans om het in de toekomst anders aan te pakken. Dit beeld wil vooral constructieve dialoog en verdraagzaamheid aanwakkeren. Het is een symbool van verbondenheid.

Oostkampenaar Sander Anseeuw werd aangesteld als uitvoerder van de Street art. Hij groeide op in Ruddervoorde en is gepassioneerd en gebeten door graffiti, maar wel opgeleid als laborant biotechnologie, met een open geest. Muurschilderijen zijn een uit de hand gelopen hobby. Ondertussen richtte hij een bedrijf op, WhitelabelArts, voor graffiti in opdracht. Daarnaast maakt hij deel uit van het collectief DisorderLine met de graffiti-naam Stein. Hij realiseerde reeds verschillende murals in binnen- en buitenland. Tegenwoordig wordt zijn werk gekenmerkt door een sterke digitale inslag, hij wil dus meer dan gewoon verf op muren.

Tijdens de voorbije gemeenteraad was er wel een opmerking van Carol Cartigny (Groen) over de aanstellingen van de kunstenaar en vooral naar de communicatie rond deze muurschilderij. “In de brainstormsessie voor raadsleden rond coronarelance van vorig jaar kwam uit de Groene fractie het voorstel op een streetartproject op te zetten met Oostkampse kunstenaars. Ik herhaalde in januari mijn voorstel naar de schepen en ambtenaar toe, samen met Jürgen Vandewalle, Oostkampse kunstenaar die een eigen werk voorstelde. In het kader van corona was dit een tekening van 2 handen in elkaar met handschoenen aan. De symboliek stond uiteraard in het teken van verbondenheid in een periode van contactbeperking, de handschoenen symbool voor besmettingsgevaar. Na het betrekken van de cultuurraad viel de keuze op Sander Anseeuw. Jürgen en Sander wisselden even van gedachten, Sander werkte het idee uit, maar verder was geen samenwerking meer.”

Carol Cartigny vind dat enige vorm van erkenning naar Jürgen Vandewalle op zijn plaats is. Het werk heeft duidelijk als basis het voorstel van Jürgen en wordt daar, naar haar mening, niet in erkend als Oostkamp kunstenaar die zijn engagement gaf. Tijdens de gemeenteraad gaf schepen Sam Vande Caveye aan Jürgen uit te nodigen voor een gesprek. (GST)