Ieper huisvest verrassend veel en zeer divers artistiek talent

Kunstenaar Filip De Cock. (foto EF) © Eric Flamand
Redactie KW

In september zagen we met VERN-Event dat Ieper heel wat artistiek talent in huis heeft. Dat werd onlangs nog eens bevestigd met de tentoonstelling Yper Art, waar meer dan zestig deelnemers voor intekenden. We presenteren u graag drie streekkunstenaars die hun verhaal vertellen.

Atelier Filip De Cock – Lombaardstraat 15 – Ieper

“Voorliefde voor geometrie”

Ieperling Filip De Cock (55) is een laatbloeier die zich pas vanaf 2010 intensief ging toeleggen op het zelf creëren van kunst. Hij volgde verschillende kunstopleidingen, onder meer monumentale kunst en grafiek aan de Zwevegemse Kunstacademie en deed daarna zes jaar projectatelier aan de Ieperse Kunstacademie. Vanaf 2021 volgt hij lessen grafiek aan de Poperingse Kunstacademie. Filip heeft een voorliefde voor geometrisch werk, avant-gardekunst en art deco.

“De vroeg-abstracten, zoals Malevitch of Mondriaan, alsook de Belgische kunstenaars Guy Vandenbranden, Willy De Sauter en Renato Nicolodi kunnen me zeker bekoren. Ik haal mijn inspiratie eveneens uit kunstessays of volg cursussen kunstgeschiedenis en bezoek tentoonstellingen. Al deze invloeden komen tot uiting in mijn werken : schilderijen, grafiek, houtsneden, Chinese inkt en acrylverf op papier en doek, alsook ruimtelijk werk zoals kleine meubels of werken in hout, gips, karton, plexiglas, die dan resulteren in geometrische composities, af en toe met een losse toets.”

Filip is ook een bezige bij als het op tentoonstellingen aankomt. “Vanaf 2014 was ik present voor Buren Bij Kunstenaars en aan Yper Art nam ik in 2016 voor een eerste keer deel. Of er waren ook nog Ateljee 39, Pop Up Art en Vern-Event.” Ook individueel voelt Filip zich sterk genoeg om naar buiten te komen met zijn kunst. “De eerste keer deed ik dat in 2016 in de Kunstkring De Geus in Harelbeke en vier jaar later was ik te gast in de bibliotheek van Zonnebeke en in het gemeentehuis van Langemark-Poelkapelle.

Ludwig Leupe – Narcissenlaan 20 – Ieper

“Aan mijn laatste werk schilderde ik vier maanden”

Ludwig Leupe (46) uit Ieper maakte recent nog een kunstwerk in opdracht van Stad Ieper voor de laureaat van de Vredesprijs 2020 Campaign against Killer Robots. Met een knipoog vertelt Ludwig dat ronddwalen als kunstenaar in Parijs geen optie was voor zijn ouders.

“Daarom volgde ik houtbewerking (V.T.I- Ieper) en zocht toch al vlug de kunstzinnige trekjes van de stiel, zoals het sculpteren en het ontwerpen van designmeubels. Dat was mijn ding. Ondertussen ben ik er inspecteur bij de Commonwealth War Graves Commission (CWGC) en verantwoordelijk voor de begraafplaatsen en monumenten van de Eerste en de Tweede Wereldoorlog, zegt Ludwig, die getrouwd is met Evelien van Cayseele en samen hebben ze een dochter, Fauve.

Olifantenstront

Ludwig won de publieksprijs Yper Art in 2016 met het schilderij van Jean Michel Basquiat. “In 2018 scoorde ik weer met Yper Art, want ik behaalde de tweede plaats met mijn schilderij ‘Iepers blije intrede’. Ik heb ook mooie herinneringen aan Ateljee 39 in de Torrepoort waar we met 13 kunstenaars een huis mochten bezetten en de muren beschilderen. ‘Cloning is shit’ was mijn bijdrage en het bestond uit een muur met een mammoet-familie. Voor het werk stond er een bak vol olifantenstront om het publiek op de vernissage met de geur omver te blazen. De muurschildering van wijlen Gilbert Degryse onder de brug bij de kaai in Ieper ligt me eveneens nauw aan het hart. Wat de solotentoonstellingen betreft, was er deze in het Vleeshuis in 2016 en in hetzelfde jaar in de 4AD in Diksmuide. Voor Trott-Art 2016 en 2019 heb ik twee elektriciteitskastjes mogen beschilderen. Die zijn nog altijd te bezichtigen op het Esplanadeplein en in de Yperleestraat in Ieper.”

Voor het schilderen volgde Ludwig geen opleiding, hij is autodidact. “De liefde voor kunst en geschiedenis deel ik met mijn moeder, Liliane Debreyer. Aan mijn laatste werk ‘Meisje met de parel’ schilderde ik vier maanden, soms tot middernacht. Het hangt allemaal af van de stemming en hoe hoog je de lat wil leggen voor jezelf. Momenteel ben ik bezig met het maken van schetsen voor drie verschillende stadsgezichten. Die studies zorgen ervoor dat mijn effectieve schilderwerk vlotter vordert.”

Pieter Lerooij – Boezingestraat 89 – Elverdinge

“Dagelijks in mijn atelier aan het werk”

De lijst met binnen- en buitenlandse tentoonstellingen en selecties waar Elverdingenaar Pieter Lerooij (63) aan deelnam oogt indrukwekkend. Ooit kreeg hij nog les van Adhemar Vandromme, die het artistieke virus aan hem doorgaf.

“Hij had achteraan de klas een groot bord waarop hij tekende terwijl wij onze tafels van vermenigvuldiging oefenden. Ik had ook een nonkel die beroepsschilder was. De geur van verf en terpentijn waren me als kind al bekend. Ik heb grafische kunsten gestudeerd aan St.-Lucas in Gent. Daarna huwde ik en moest er brood op de plank komen. Het artistieke kwam dus op de achtergrond en maakte plaats voor een carrière in de reclamesector. Een heel stresserende en tijdrovende job. Pas in 2006 kocht ik opnieuw een doek en verf en ging de bal terug aan het rollen. Ik heb een groot atelier en kan mij met verschillende technieken amuseren. Naast etsen maak ik ook tekeningen en schilderijen, maar mijn grafische werken blijven nog altijd primeren.”

Expo in Berlijn

Pieter is nog maar net terug van een tentoonstelling in een Berlijnse galerij, een van de eerste buitenlandse exposities na de coronapandemie, die zijn productiviteit deed toenemen. “Ik ben dagelijks in mijn atelier aan het werk geweest. Een creatie moet zeker ook eens rusten en gezien mijn techniek nogal arbeidsintensief is, kan het soms wat tijd vragen voor het af is.”

Grafiekwedstrijd

Ondertussen hangen er werken van Pieter Lerooij in Amerika, Duitsland, Nederland, Frankrijk, Denemarken en België. Momenteel hangen vier etsen in Berlijn en drie schilderijen en zeven etsen in Kettinge (Denemarken). Pieter heeft mooie vooruitzichten.

“Begin volgend jaar neem ik voor de eerste keer deel aan een tentoonstelling in Brussel, en in april gaan zestien werken naar Untergröningen (Duitsland) waar ik gevraagd werd voor een tentoonstelling met als thema ‘Fantasma’, een organisatie van Kunst Im Schloss. Momenteel ben ik in de running voor de prestigieuze internationale Grafiekwedstrijd René Carcan. Wie wil, kan nog tot 31 december op mijn werken stemmen in de categorie ‘publieksprijs’ via renecarcan.org.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.