Bart Gielen neemt deel aan gevelproject Fragile Bricks in Tielt

Bart Gielen koos voor een houtskooltekening op papier uit 2016.©Wouter Meeus foto WME
Bart Gielen koos voor een houtskooltekening op papier uit 2016.©Wouter Meeus foto WME
Redactie KW

Cultuurcentrum Gildhof wil op artistieke wijze een moeilijk jaar tonen met het gevelproject ‘Fragile Bricks’. Vanaf maart prijken op tien muren in het Tieltse centrum opmerkelijke illustraties van schilders, fotografen en kunstenaars. Internationaal erkende kunstenaars, onder wie ook enkele streekgenoten, nemen deel aan het project.

“Fragile Bricks gaat uit van de kracht van poëtische beelden in het domein waar wetenschap, maatregelen en zorg geen vat op kregen. Gemis, angst, warmte, afstand, opoffering van sociaal contact, menselijkheid en bezorgdheid hebben een andere taal nodig. Kan de taal van de verbeelding, de stem van de kunstenaar, hier wel iets mee? Nieuw werk, maar ook bestaand, dat net nu weer verrassend relevant wordt. Niet om er mee achter de muur van je bubbel te kruipen. De werken mogen gezien zijn en worden besproken onder passanten. Voor verbeelding gelden geen afstandsregels”, luidt het vanuit Cultuurcentrum Gildhof.

Kanegemenaar Bart Gielen (38) is één van de deelnemende kunstenaars. “Ik kreeg de opdracht om een sprekend beeld aan te leveren dat de aandacht in één oogopslag trekt en dan verder intrigeert. Het gaat om een krachtig beeld dat de huidige verstilling onderstreept, hoop biedt, aanzet tot dialoog en betovert of ontregelt. De keuze voor mijn bijdrage is gevallen op een houtskooltekening op papier uit 2016 dat de titel ‘Six Pillars of comfort’ heeft. Mijn werk hangt aan de muur van het oude stadhuis in de Tramstraat.”

Helende kracht

Hoewel de meeste werken dateren van vóór de pandemie, zijn de beelden actueler dan ooit. “Dat is eigen aan hedendaagse kunst”, weet Bart. “Het is frappant om te zien hoe bepaalde werken weer heel actueel zijn of in een andere context geplaatst kunnen worden. In mijn tekenwerk zijn een man en vrouw te zien die in een leefruimte zittend naar de achtergrond kijken. De natuur op de achtergrond kan je bekijken als de vrijheid die we momenteel kwijt zijn. In het midden is een constructie van dekens en pilaren te zien. Dit kan je interpreteren als een vastgepind comfort, een metafoor voor alles wat voor ons bepaald wordt. Als ik nu naar het werk kijk, lijkt het alsof de pandemie er veel vat op had. Uiteraard is het interessanter om zelf je invulling te geven aan de werken. Een goed werk mag niet al zijn geheimen prijsgeven.”

Ook voor de kunstenaars zijn het barre tijden, maar toch voelt de situatie voor Bart ergens herkenbaar aan. “Het laatste jaar heeft op bijna alle sectoren een zwarte stempel gedrukt. Expo’s zijn afgelast of uitgesteld. Maar voor mij had dit niet veel invloed aangezien ik volop bezig ben met een nieuwe reeks. Een kunstenaar leeft en werkt sowieso in een soort lockdown. De invloed van de pandemie zal volgens mij vooral onbewust en later in de kunstwerken kruipen. Maar in veel van mijn werken zit al een soort van mysterie of duisternis.”

Bart onderstreept de helende kracht van kunst: “Ik hoop dat het publiek herkenning en reflectie kan vinden in de werken. Dit kan troost bieden en het gevoel dat je er niet alleen voor staat, versterken. Kunst bekijken zorgt voor een welgekomen afleiding en schoonheid, die moeilijk ergens anders te vinden is. Dit project is een goed voorbeeld van hoe beeldende kunst een mooie invulling kan geven in het straatbeeld en toegankelijk kan zijn voor iedereen.”

Voor wie alle werken wil bekijken met een streepje commentaar bij, is er een brochure voorzien. Je kan die gratis afhalen tijdens de openingsuren in het Gildhof, het infopunt van het stadhuis, de bib en Standaard Boekhandel. (TV)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.