‘Kom, benevelt mie’: zo klinkt Schubert in het West-Vlaams

Wannes Cappelle en Nicolas Callot. (foto Yoshie Kuwayama)
Stefaan Van Volcem
Stefaan Van Volcem Freelance journalist KW

Twee ogenschijnlijk totaal los van elkaar staande muzikale werelden hebben elkaar gevonden in de persoon van Franz Schubert. Op amper 31-jarige leeftijd belandde de Oostenrijkse componist op de eeuwige jachtvelden, maar met liefst zeshonderd liederen is zijn nalatenschap enorm. Wannes Cappelle, frontman van Het Zesde Metaal, en pianofortespeler Nicolas Callot namen er twaalf op voor het album ‘Kom, benevelt mie!’. In het Algemeen Nederlands ‘Kom, bedwelm mij!’. “Als je je ogen sluit en luistert, is het net alsof je naar een concert luistert.”

Ze leerden elkaar kennen aan de poort van een Antwerpse kleuterschool. Daar wisselden Wannes Cappelle en Nicolas Callot smalltalk uit die op aangeven van Callots vrouw zou uitmonden in een bijzondere samenwerking. Twee jaar geleden gaf Joost Fonteyne, de voormalige directeur van het Festival van Vlaanderen Kortrijk, beiden groen licht voor een Franz Schubert-project dat voor het eerst te beluisteren viel op zondag 24 februari 2019. “Er is een overeenkomst tussen wat Wannes doet en Schubert deed”, aldus Callot. “Schubert was een berooide componist die thuis niet over een toetsinstrument beschikte. Ook hij componeerde zijn liederen op gitaar op tekst van Hoog-Duitse dichters, onder wie Johann Wolfgang von Goethe.”

https://www.youtube.com/watch?v=3poKAbFh06g

Er is een parallel, stipt Cappelle aan, “want toen ik begon, greep ook ik naar een gitaar, omdat ik me financieel geen piano kon permitteren”, lacht hij. “Ik was dus een klein beetje Schubert.”

Eigen belevingswereld

Dat is hij vandaag nog meer. Bij de selectie van de twaalf nummers op de cd primeerde naast de correlatie tussen het stemtimbre van Cappelle en de liederen, het beeldende en vertellende karakter ervan. “Tijdens mijn bewerkingen naar het West-Vlaams heb ik de betekenislagen naar vandaag en mijn eigen belevingswereld vertaald. Ik heb helemaal niets met vissen. Daarom kreeg Des Fischers Liebesglück een haast schaamteloze, liefkozende lading, terwijl in sommige andere nummers diepmenselijke gevoelens en het worstelen met het bestaan doorwegen. Een beetje hetzelfde als bij Het Zesde Metaal, maar met een andere insteek. Het is wel voor de eerste keer dat ik zing met een partituur voor ogen. Dit is voor herhaling vatbaar. Er komt een vervolg op deze samenwerking. Er is nu al een stil verlangen om Schuberts Winterreise naar onze hand te zetten”, aldus Cappelle.

De hoes is een ontwerp van Bruggeling Sammy Slabbinck. (gf)
De hoes is een ontwerp van Bruggeling Sammy Slabbinck. (gf)

Nog een West-Vlaamse connectie: de hoes van Kom, benevelt mie! werd ontworpen door de wereldberoemde Brugse collagekunstenaar Sammy Slabbinck, die eerder onder meer de albumcover van You want it darker, het testament van Leonard Cohen, maakte. Door de tweede lockdown wordt de geplande tournee van Cappelle en Callot uitgesteld. “We zullen het maar zien als een verplichte vakantie. De voorbije drie jaren waren hectisch: de creatie van Skepsels (Het Zesde Metaal), de creatie van deze plaat en de opnames van Grond, de VIER-serie waar ik in meespeel en waaraan ik meegeschreven heb. Ik ga nu thuis wat verbouwen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier