Ketnet Zomertour lokt duizenden bezoekers naar Kortrijkse Nelson Mandelaplein

De Ketnet Zomertour belandde zaterdag op Kortrijk Weide. Er was heel wat volk komen opdagen voor de optredens van Ketnethelden van vroeger en nu. 8.000 à 10.000 mensen waren ter plaatse.

De kinderen Lien, Naut en Thijs glunderden toen ze met hun idolen op de foto mochten met #LikeMe. © TV

Het Nelson Mandelaplein op Kortrijk Weide was voor even het walhalla van de kinderen. Stad Kortrijk verwelkomde er voor de allereerste keer de Ketnet Zomertour, met vanaf 14 uur zaterdagmiddag optredens van De Ketnetband, #LikeMe, Biba & Loeba, Kaatje, Kamiel & Viktor, Ketnet Musical en Campus 12. De bekende Ketnet-wrapster Charlotte kreeg de belangrijke taak om alles aan elkaar te praten.

Selfie-sessies

Er werden ook heel wat selfie sessies met bekende artiesten georganiseerd. Eentje daarvan was met #LikeMe, en dat zorgde voor heel wat oververhitte tienerharten. De wachtrij werd in geen tijd volzet verklaard en honderden fans stonden te wachten om met de groep van het tv-programma op de foto te gaan. Het leek op een goed geoliede machine, maar dan met een brandende zon in de nek. De kinderen Lien, Naut en Thijs stonden al vanaf 13u45 aan te schuiven aan de selfie corner om een foto met de razend populaire band te kunnen bemachtigen.

“We zijn echte fans, maar konden in Deinze geen handtekening bemachtigen. Vandaag is een herkansing voor ons. Hoewel het heel erg warm was, kon ons dat niet veel schelen. We zijn superblij met de leuke foto”, besluit Lien. Ook de ouders leken zich wel te amuseren … “We hebben iets langer dan een uur staan wachten in de brandende zon, maar onze kinderen zijn tevreden. Dat is het belangrijkste. Nu zoeken we een drankkraampje”, knipoogt de vader ons toe.

Er daagde heel wat volk op voor het gevarieerde programma van de Ketnet Zomertour.
Er daagde heel wat volk op voor het gevarieerde programma van de Ketnet Zomertour.© TV

Hoekje voor de allerkleinsten

Nieuw dit jaar is een peuterhoekje van Ketnet Junior. Hier vond je onder meer een borstvoedingshoekje, luierkussens en eetstoeltjes. Er werd ook heel wat randanimatie voorzien. Zo werd er een heuse ‘smeer corner’ voorzien als bescherming tegen de zon en stond er een Legomuseum, een leuke glijbaan en een ijskar met heerlijke ijscrème. De ijscrème was dan ook duidelijk heel erg in trek. “We schatten dat er tijdens het optreden van #LikeMe ongeveer 8 à 10.000 man was. Het was echt leuk om te zien hoeveel volk hier aanwezig is” aldus de organisatie.

Veel mensen betekent natuurlijk ook soms kommer en kwel. Er liepen 5 kinderen verloren, maar die werden snel met hun ouders herenigd. “Het aantal ongevallen valt wel mee. Vooral de hitte speelde de mensen parten,” weet de communicatieverantwoordelijke van het Rode Kruis. Er waren zo’n vijftig kleine incidenten (flauwtes, zonneslag…) met een hoogtepunt rond 15 uur. Niemand moest naar het ziekenhuis worden gebracht. Het Rode Kruis trommelde op het hoogtepunt nog extra medewerkers omwille van de onverwachte piek.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.