Influencers van omstreden The Social House strijken neer in Heuvelland

De Blauwpoorthoeve. (Foto TOGH)
De Blauwpoorthoeve. (Foto TOGH)
Tom Gheeraert

Het experimentele Youtube-project The Social House wordt deze paasvakantie gemaakt vanuit vakantiehuis De Blauwpoort in Westouter. De acht influencers creëren er samen content en voeren opdrachten uit, zoals de geblinddoekte wandeling met alpaca’s van de nabij gelegen The Alpaca Valley. Felle kritiek op een gebrek aan diversiteit en het volgen van de coronamaatregelen deed al één infuencer uit het huis stappen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Voor The Social House sluiten acht Vlaamse influencers zich in opdracht van het videocontentbedrijf Wünderbaar op in een huis om samen filmpjes te maken en opdrachten uit te voeren. Tijdens de paasvakantie kan je hen elke dag volgen op het Youtube-kanaal van The Social House. De acht twintigers doen het socialmedia-experiment vanuit vakantiehoeve De Blauwpoort in Westouter. “Wij verhuren De Blauwpoort heel vaak aan bedrijven en organisaties”, zegt Hendrik Daem, die samen met Nathalie Lermytte het vakantiehuis verhuurt. Daarnaast heeft het koppel ook vakantiehuizen in Ibiza en Antwerpen. “En dus ook aan productiehuizen voor photoshoots en filmopnames. Dat is hier niet anders. Zo werd het programma Taboe van Philippe Geubbels ook opgenomen in de Blauwpoort.”

Productie

“Omdat wij momenteel druk bezig zijn in ons vakantiehuis op Ibiza, heb ik het eigenlijk niet kunnen volgen. Ik ken geen enkele van de namen van de mensen die in het huis zitten. Ik heb nu wel van een vriend gehoord dat er een polemiek is ontstaan of zo’n productie nu wel of niet kan. Mijn vrouw werkt zelf in de filmindustrie. Zij werkt iedere dag op dezelfde manier. Het is wel grappig als je dat van op afstand bekijkt. Ik kreeg een filmpje doorgestuurd van De Ideale Wereld, een parodie van The Social House, maar daar deden ze het ook zonder mondmasker. Een productie is een productie, he.”

Bed & breakfast

“Het is niet aan ons om toe te zien of alle coronamaatregelen nageleefd worden”, vervolgt Hendrik. “Het is een huurcontract. Als zij een locatie afhuren, dan is die locatie van hen en hebben wij daar niets meer aan te zeggen. De Blauwpoort zit altijd twee of zelfs drie jaar volgeboekt. Het afgelopen jaar zijn er weliswaar veel annulaties geweest van grote groepen. Dankzij Toerisme Vlaanderen hebben wij vorige zomer op drie dagen tijd de vergunning gekregen voor bed&breakfast. Zo hebben we de switch kunnen maken van grote groepen, naar kleine bubbels die kamer per kamer huren. Dat is wel goed geweest voor ons. Voor veel vakantiehuizen is het moeilijk om te overleven, maar zo hebben wij het wel kunnen overleven.”

Alpaca Valley

Nu en dan krijgen de ‘creators’ opdrachten buitenshuis. Zo kwamen ze ook terecht bij The Alpaca Valley in Loker. “Ik weet niet of dat het zo’n goeie reclame was voor ons”, zegt . “Het was zodanig hectisch, met roepen en doen. Die alpacaatjes liepen rond van: wat gebeurt er hier allemaal? We focussen normaal meer op gezinnen met kinderen die rustig gaan wandelen in de natuur. Maar ja, het was wel eens tof om te doen. We bestaan nog maar een maand. Toen we de facebookpagina begonnen is het meteen ontploft. Iedereen begon het te delen. De boekingen zijn nog maar gestart sinds april.”

“We doen wandelingen met de alpaca’s op de flanken van de Monteberg. Je bent dus constant in het bos of op weiden. Dat is wel tof en idyllisch: natuur, prachtige vergezichten en het aangenaam gezelschap van onze alpaca’s. De wandeling is ongeveer vier kilometer lang. Het geblinddoekt wandelen zoals de jongens en meisjes van The Social House deden was wel eens leuk, maar niet echt voor herhaling vatbaar.”

Kritiek

Ondertussen krijgt het programma stevige kritiek. Enerzijds vinden veel critici het niet kunnen dat de ‘creators’ daar met z’n achten samen zitten zonder mondmaskers, terwijl andere jongeren zich aan strenge coronamaatregelen moeten houden en amper contact kunnen hebben met hun vrienden. Ook het gebrek aan diversiteit onder de deelnemende influencers valt niet bij iedereen in goede aarde. Om die redenen is een van de ‘creators’, Flo Windey (onder andere bekend van Studio Brussel) al uit het huis gestapt en heeft ze haar verontschuldigingen aangeboden aan haar volgers. (TOGH)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten