Grote Oorlog in het Kunstenhuis in Harelbeke

Het oorlogsmonument wordt ingepakt met zandzakken. Op de foto zien we Frank Merkx, Robbert Goyvaerts, Veerle Michiels en Jonas Vansteenkiste. © LOO
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Van vrijdag 7 september tot en met zondag 11 november loopt, naar aanleiding van de honderdste verjaardag van het einde van WOI, in het Kunstenhuis de tentoonstelling ‘Don’t mention the war’. Curator Jonas Vansteenkiste koppelt er een hedendaags luik aan door na te gaan hoe kunstenaars met oorlog omgaan.

De tentoonstelling ‘Don’t mention the war’ focust niet op de Eerste Wereldoorlog en wil ook geen historisch verhaal brengen. “Ze is vooral een interpretatie van hoe oorlog ervaren wordt. Door een hedendaags luik te koppelen aan de oorlogsherdenking staat de bezoeker stil bij hoe er met oorlog wordt omgegaan: vertellen herdenkingsmonumenten nog wel een verhaal? Is er geen sprake van ‘herdenkingsmoeheid’? Kan het anders? Willen we wel nog herinneren? Deze tentoonstelling vraagt op welke manier kan omgegaan worden met deze herinnering en wat erna kan gebeuren”, aldus de curator. “Herdenken is belangrijk om niet dezelfde fouten te maken in de toekomst. De kunstenaars tonen ons de macht en onmacht van de oorlog en hoe deze in ons dagelijkse leven nog onzichtbaar verwezen zijn.” Aan de tentoonstelling werken 21 regionale, nationale en internationale kunstenaars mee. “Zij tonen ons de kwetsbaarheid en doen ons actief nadenken over oorlog in zijn huidige context.”

De guns

In de tentoonstelling ziet de toeschouwer opvallende beelden, video’s, installaties en foto’s. Zo creëerde Ronny Delrue nieuw werk naar aanleiding van deze tentoonstelling. Hij baseerde zich op foto’s van WOI uit het stadsarchief van Harelbeke.

De foto’s van Eric Flamand tonen bomkraters uit de Westhoek uit de Eerste Wereldoorlog en hoe de natuur ze na een tijd toch weer eigen maakt. De Guns van Robbert&Frank verwijzen naar speelgoedgeweren. “We vroegen ons af hoeveel verschillende varianten van ‘guns’ men kan maken. We hebben er 400 gemaakt met resthouten blokjes en ander materiaal. Daarvan stellen we er 40 tentoon. Weliswaar met een knipoog, maar met de achterliggende gedachte hoeveel gevaarlijke geweren er wel niet in omloop zijn. Kinderen spelen met speelgoedgeweertjes. We zien ook ‘guns’ in films, games en in het echt opduiken. Het onschuldig kinderwapen is symbool van adoratie voor filmhelden en cinema. Tegelijkertijd refereren de echte wapens naar legale en illegale wapenhandel, macht en misdaad”, aldus Frank Merkx van Frank&Robbert.

Zandzakken

Ook curator Jonas Vansteenkiste toont een nieuwe installatie. Hij doet dat samen met zijn ‘compagnon de route’ Veerle Michiels. Ze pakken het oorlogsmonument aan de Sint-Salvatorkerk in met zandzakken. “We tonen hoe kwetsbaar de herinnering wordt: een oorlogsmonument wordt zelf beschermd tegen mogelijk gevaar. ‘Bang Bang’ verwijst naar een lied van Nancy Sinatra en onderstreept de fragiliteit”, duidt Jonas. Niet enkel het Kunstenhuis aan de Markstraat, ook het Peter Benoitmuseum en verschillende locaties in open lucht worden ingenomen. “Op die manier wordt de expo heel zichtbaar in de stad”, besluit Jonas Vansteenkiste.

De expo is gratis toegankelijk. Het Kunstenhuis is open van donderdag tot zondag van 14 tot 17 uur.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten