Joyce zet zich in om Theater aan zee zo toegankelijk en inclusief mogelijk te maken

LB
Leen Belpaeme
Leen Belpaeme Medewerker KW

Theater aan zee zet dit jaar extra in op toegankelijkheid. Dat komt allemaal door de inzet van Joyce Vuylsteke (41) uit Gent. Vorig jaar was ze al vrijwilliger op TAZ en dit jaar bood ze spontaan aan om de toegankelijkheid van het festival onder de loep te nemen. Joyce, die zelf slechtziend is, zorgde er met kleine aanpassingen voor dat het festival voor iedereen open staat zonder drempels.

Theater aan zee zorgt al enkele jaren voor een toegankelijk festival en ook de vrijwilligers zijn enorm behulpzaam. Dankzij de aanpak van Joyce Vuylsteke werd er dit jaar echter nog extra op ingezet.

“Er was al veel voorzien, maar er werd niet echt over gecommuniceerd. Ik kom al sinds mijn 23 jaar naar het festival en sinds vorig jaar werk ik mee als vrijwilliger. Dit jaar heb ik me aangeboden om nog verder aan de slag te gaan met die toegankelijkheid. Het team was eigenlijk meteen enthousiast”, vertelt Joyce.

Infolijn

Ze woont in Gent maar verblijft tijdens het festival in Oostende. Ze is het aanspreekpunt voor alles wat met het thema te maken heeft. “We zijn begonnen met een aparte rubriek op de website met informatie rond toegankelijkheid. Daarnaast is er ook een infolijn. Dat is volledig nieuw. Stel dat je een ticket wil kopen maar je bent niet zeker of het toegankelijk is dan kan je hiernaartoe bellen.”

“We hebben van elke locatie een prospectie gedaan. Als er een vraag binnenkomt dan bekijken we wat er mogelijk is en wat er nog aan kan gedaan worden als het niet toegankelijk zou zijn. We hebben sowieso gezorgd voor hellende vlakken, rolstoeltoegankelijke toiletten en comfortabele zit- of staanplaatsen.”

“Dat geldt zowel voor rolstoelgebruikers, slechtzienden of blinde mensen en dove of slechthorende mensen. Ik ben ook van 10 tot 21 uur ’s avonds beschikbaar om alle vragen te beantwoorden. Is er een probleem op de locatie dan bel je gewoon en dan kan ik het productieteam ter plaatse inschakelen om op een deskundige manier zonder veel gedoe te helpen.”

Vorming

De medewerkers hebben ook een vorming gekregen van Joyce met de do’s en dont’s in de omgang met mensen met een beperking om het vlotter te laten verlopen. “Spreek bijvoorbeeld altijd de persoon in kwestie aan en niet de begeleider. “

“Nog al te vaak wordt er te betuttelend met mensen met een beperking omgegaan. Dat is natuurlijk niet altijd het geval, maar het kan handig zijn om die tips op voorhand mee te geven. Het zorgt voor een gewaarwording en een reflex om het meteen op een goede manier aan te pakken.”

Café Koer

Daarnaast werd ook nog enkele aanpassingen doorgevoerd in café Koer. “Zo hebben we gezorgd voor een verlaagd stuk aan de bars en infobalie voor rolstoelgebruikers. Er zijn blindengeleidestroken voorzien doorheen café Koer. TAZ heeft alle werken zelf gefinancierd en gemaakt. Het team stond daar meteen achter. Er is hier echt een open en inclusieve mentaliteit. We zullen de maatregelen nadien evalueren en nog verder op punt zetten.”

Joyce wil graag een expertisebureau oprichten om in de toekomst ook andere organisaties te begeleiden om de toegankelijk te verhogen. “Het gaat het niet om mij of mijn persoonlijke visuele beperking, maar ik wil een basistoegankelijkheid en vooral een basismentaliteit creëren.”

“Veel mensen zijn bereidwillig om te helpen, maar vaak ontbreken kleine details om het volledig toegankelijk te maken. Veel mensen met een beperking willen gewoon zelfstandig en zonder veel gedoe deelnemen aan de maatschappij.”

“Het is lief als mensen willen helpen, maar het zou nog beter zijn als ze helemaal geen extra begeleiding nodig zouden hebben omdat de infrastructuur aangepast is.”

Heb je zelf een vraag? De toegankelijkheid-lijn is bereikbaar op het nummer 0489 93 49 78 of je kan mailen naar joyce.v@tartart.be.

Lees meer over: