Op de Grote Markt van Kortrijk staat een opvallende kiosk, dit in het kader van het WONDER Festival dat in het weekend opende. “Het festival verlegt de grenzen van je verbeelding”, luidt het.
Op het WONDER Festival tonen jong creatief geweld en gevestigde waarden in disciplines van design, innovatie en technologie tot kunst, hun visie over een betere wereld. Dit op 28 locaties met 300 kunstenaars. Enkele van de kunstenaars zijn Petrus Paklons, Dieter Van Caneghem, Jean-Baptiste Janisset en Joachim Coucke, onder auspiciën van het Elders Collectief van Petrus Paklons. Jean-Baptiste toont in die kiosk zijn opvallende kunstwerken op grote LED schermen en een flexbox van Aluvision. Jean-Baptiste Janisset (34) is een Franse kunstenaar die woont en werkt in Marseille. Hij studeerde aan de École des Beaux-Arts in Nantes. Zijn werken werden al solo tentoongesteld in onder meer New York, Parijs, Dijon, Marseille en Antwerpen. Met zijn zwervende, poëtische blik verkent Jean-Baptiste Janisset sinds enkele jaren zichtbare en onzichtbare werelden die kunst combineren met magie, occultisme en alchemie.
Oude en mystieke symbolen
Jean-Baptiste verkent de meest uiteenlopende gebieden en gaat op zoek naar spiritueel erfgoed dat bestaat uit kerken en begraafplaatsen. “Deze funeraire kunsten -met soms schitterende bas-reliëfversieringen die religieuze of symbolische motieven tonen-combineer ik met planten of menselijke figuren. Hiervoor bewandel ik paden die tegen elke cartografie ingaan. Ik put kracht uit oude en mystieke symbolen, die soms ook uit oude opgravingen, ruïnes of van de zeebodem komen, ik noem dat ‘coquillages’, en zo leg ik geleidelijk een route af die resoneert met de cycli van het leven”, zegt Jean-Baptiste. “Mijn trektocht ging van Abomey naar Marseille, van Nantes naar Dijon, van Ajaccio naar Algiers, via Parijs, Bastia, Saint-Étienne en vele andere steden. Mijn vondsten bezorgden mij in de loop der tijd een palimpsest, dat is een hergebruikt stuk perkament dat een handschrift draagt. De bovenste laag van dit perkament (met de tekst erop) werd afgeschraapt, zodat het perkament opnieuw beschreven kon worden. Omdat perkament kostbaar was werd dit gedaan indien geen waarde meer werd gehecht aan de oorspronkelijke tekst. Vaak bleef de oorspronkelijke tekst toch nog deels zichtbaar en onder ultraviolet licht valt de ogenschijnlijk verwijderde tekst vaak nog te ontcijferen.” De tentoonstelling loopt nog tot en met 3 november.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier