Dubbe en Lucy op ‘t Pauluspling

Lucy Loes klinkt met Misten en Dubbe. © gf
Frank Vermang
Frank Vermang Oostende... rock 'n roll

We zijn samen met Dubbe beland in de jaren negentig. Moonlight Crow split al snel, maar Dubbe zit niet stil en als snel zien de Moonboys het levenslicht. Het zijn hoogdagen voor Dubbe op de Paulusfeesten.

Het is 1990 en Moonlight Crow heeft een hitje te pakken. De opvolger van When The Storm Is Over moet het nog beter doen. Alle ingrediënten zijn voorhanden en het kost manager Roland kleine Rolle Behaegel een flinke hap uit zijn spaarboek, maar ze geloven erin. Er is zelfs een budget(je) voor een videoclip. Helaas: de single doet het minder goed dan zijn voorganger. Volgens manager Rolle door een woordenwisseling met Studio Brussel-topman Jan Hautekiet, volgens anderen omdat het nummer te soft is en niet past bij het imago van de band.

De teleurstelling is groot. Bassist Bruno verlaat de band en de zoektocht naar een vervanger blijft zonder resultaat. Ook Rolle trekt zich, een flinke duit en een illusie armer, terug. Tot overmaat van ramp sluit café De Tiepsie (waar ze repeteren). Dubbe trekt er de stekker uit, zeer tot ongenoegen van zijn compagnon de route: drummer Luc Steen.

Moonlight Crow met Misten, Luc Steen, Dubbe, Pim De Wolf en Bruno Dolendries.
Moonlight Crow met Misten, Luc Steen, Dubbe, Pim De Wolf en Bruno Dolendries.© gf

Maar Oostende kan Dubbe niet missen. Moonlight Crow is nog maar net begraven als de organisatoren van de Paulusfeesten hem vragen om er te spelen op 12 augustus 1991. Gitarist Misten springt bij. Zijn zijproject Boys and Their Toys ligt ook stil. Uit de restanten van de twee groepen wordt een nieuwe band gesmeed. The Moonboys zijn geboren. Het jaar daarop neemt Dubbe voor de vierde keer deel aan Humo’s Rock Rally, maar de band overtuigt niet. De jury vindt het te slap voor een performer van het kaliber van Dubbe.

Nog in 1992 organiseren de Paulusfeesten een liedjeswedstrijd. Het nummer ‘t Is were Pauluspling wint de publieksprijs. Het is het resultaat van een samenwerking van Dubbe en The Moonboys met volkszangeres Lucy Loes. In augustus staan ze samen op het Paulusplein. Op een ander Pauluspleinoptreden nodigen The Moonboys verschillende gasten uit (onder wie Derek en Pim De Wolf. Het publiek geniet met volle teugen wanneer Dubbe en Misten de aanpalende stellingen beklimmen om vandaaruit een schitterende versie van Knocking on Heavens Door te brengen.

Onder de naam Dubbe & Friends, een meer akoestische versie van de Moonboys, staan ze wat later ook op het podium van de Longstreethappening. De samenwerking tussen de muzikanten loopt dan wel al op zijn laatste benen, want zowel Dubbe als Misten willen iets anders.

Het leven, en zeker dat van een muzikant, is een aaneenschakeling van toevalligheden. In diezelfde zomer van 1992 zit Glenn Rotsaert, de jonge organisator van het Western Rock festival in Oudenburg, met de handen in het weelderige haar. De manager van de hoofdact (The Wolf Banes) merkt dat het podium een paar vierkante meter kleiner is dan contractueel bepaald. De groep weigert te spelen en in allerijl worden Dubbe en zijn Moonboys opgetrommeld als vervanger. Het klikt onmiddellijk tussen Glenn en Dubbe. Ze ontdekken snel dat ze dezelfde muzikale smaak en rock & roll-attitude delen. Het is een begin van een langdurige vriendschap.

Frank Vermang is de auteur van het boek ‘Oostende::: rock & roll’ over de geschiedenis van de Oostendse muziekscene.