Maandag is het eindelijk zover. Bijna dertien jaar nadat De Mol na drie seizoenen in de kast werd gestopt, gaat Vlaanderen straks opnieuw massaal voor de bijl voor dit buitengewoon avontuurlijk spel. Mét iemand uit onze provincie. Met wat we weten kan ze het ver schoppen…
De Mol mag gerust iconisch genoemd worden. Het zette Woestijnvis op de kaart en veranderde zo ongewild voorgoed het televisielandschap. Meer dan 15 landen namen het concept over. Bij onze Noorderburen zijn ze intussen aan de zestiende editie toe. De finale vorig jaar hield 3,35 miljoen Nederlanders aan de buis gekluisterd, goed voor een marktaandeel van 44 procent.
De Mol in 360 graden
Het kon haast niet anders of De Mol zou terugkeren, maar het is pas met de financiële input van Telenet dat het project levensvatbaar werd. Kan ook moeilijk anders. Tien kandidaten, één presentator én 25 crewleden drie weken op reis… Om nog maar te zwijgen over de montage, die minstens dubbel zoveel tijd in beslag neemt. Reken daarbij ook een volledig online platform dat werd uitgewerkt mét het gebruik van snufjes als 360 graden-camera’s en je wéét dat dit programma voor Vier én de kijker er boenk op moet zijn. En daarbij speelt geheimhouding een cruciale rol. Pas vandaag mogen journalisten uitpakken met de namen. Afgelopen woensdag kregen we fragmenten uit de audities te zien.
Voor het langverwachte vierde seizoen trekt presentator Gilles De Coster samen met tien onbekende Vlamingen naar Zuid-Amerika. Drie weken lang reizen ze door Argentinië, het land van gaucho’s en tango, en van Messi en Maradona. Onderweg voeren ze opdrachten uit om geld te verdienen. Véél geld: er is meer dan 100.000 euro te winnen. Maar één van de tien kandidaten is een saboteur, die subtiel de opdrachten probeert te doen mislukken. De Mol. Hem of haar ontmaskeren is van het allergrootste belang…
De leeftijd varieert van 25 tot 52. De grootste interesse kwam van de Antwerpenaren en die zijn met drie exemplaren goed vertegenwoordigd. Maar er is ook één West-Vlaamse kandidate bij: Hanne Vanhaesebrouck uit Heule.
Wie is Hanne?
Hanne is 25 en de tweede jongste van de groep. Ze is naar eigen zeggen heel creatief, heeft een relatie maar geen kinderen. Toch is ze gek op kinderen, want als voormalig Chiroleidster neemt ze altijd de groep mee op sleeptouw. “Ik denk dat ik best wel een teamleider ben”, zegt ze in haar auditievideo. “Als we een activiteit doen, zie ik het altijd groots. Te groots soms, maar op de een of andere manier trek ik de andere mee in mijn verhaal. En als dat dan lukt, is dat geweldig.” Vandaag is ze nog actief in de jeudbeweging, maar niet als leidster. Ze is wel betrokken bij de gewestelijke organisatie.
Haar beste eigenschap is naar eigen zeggen veel lef, haar slechtste té veel lef. Een paar jaar geleden nam ze met succes mee aan enkele edities van de liftwedstrijd Route du Soleil. Die deed ze zelfs deels verkleed. “Ze is zo creatief dat ze zelfs portefeuilles kan maken van een autoband“, aldus presentator Gilles De Coster. “Ik heb zelfs geen idee hoe ik daar aan zou beginnen.”
Hanne heeft als Lélé ook een evenementenbureau op maat van kinderen. Ze organiseert op regelmatige basis kinderfeestjes en knutselactiviteiten bij haar thuis in het atelier of op verplaatsing. Ze verkoopt ook gepaste geschenkjes. Dat doet ze van thuis uit met een webshop (www.lélé.be), maar vanaf februari doet ze dat vanuit een eigen winkel in de Leiestraat in Kortrijk, vlak naast de bibliotheek.
Waarom doet ze mee?
“Ik wilde iets doen, weg van de gewone wereld. En omdat ik héél veel zin in avontuur heb. Ik doe niets liever dan spelletjes spelen. Ik was tijdens de vorige seizoenen nog vrij jong, maar ik herinner me nog levendig hoe ik altijd op het puntje van m’n stoel zat. De spelletjes hebben me later bij de Chiro ook geïnspireerd. Dit is nu hetzelfde, maar dan extremer.”
Kan ze ver geraken?
Kwestie van insinuaties te vermijden: slechts de crew, de presentator, de twee finalisten en de Mol zelf natuurlijk, zijn op de hoogte van de afloop van het programma. Zelfs de interne persdienst van Vier noch de journalisten weten pas tot vlak voor de uitzending wie afvalt. Maar wie de andere kandidaten bekijkt, weet nu al dat Hanne daar met kop en schouders zal bovenuit steken. Zelfs haar auditievideo barstte van de energie. Haar aaibaarheidsfactor, sociaal karakter en creatieve geest kan haar ver brengen in de groepsopdrachten, terwijl haar pit en mensenkennis allesbepalende factor zijn in de zoektocht naar de Mol. Duimen dat haar competitiegeest levendig genoeg is/was om het ver te schoppen!
Nóg een West-Vlaamse kandidaat?
Het karakter van Hanne staat in schril contrast met dat van Thibaud Dedier (48), een ietwat koele en berekende bedrijfsleider die naar eigen zeggen geen schrik heeft om moeilijke beslissingen te nemen. Thibaud is van Diest afkomstig, maar verblijft evenveel in Knokke. Hij werkt voor ERCG Benelux, een dochteronderneming van de Franse marktleider in fleet management. Hij is ook CEO van een eigen bedrijfje: Bolides, een premium autodeelservice. Hij is handelsingenieur van opleiding, een grote wijnliefhebber en heeft naar eigen zeggen een zesde zintuig. Dat laatste komt ongetwijfeld van pas straks…
En voor wie in de sfeer wil geraken:
De Mol, vanaf maandag 1 februari om 20.35 uur op Vier.
Televisie en radio
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier