Het legendarische Woestijnvis-programma ‘De Mol’ zal na 13 jaar opnieuw op de Vlaamse televisie te zien zijn.
Televisiezender Vier, dat samen met productiehuis Woestijnvis deel uitmaakt van De Vijver holding, zal het programma in het voorjaar van 2016 uitzenden. Gilles De Coster neemt de presentatiefakkel over van Michiel Devlieger. Voor het overige blijft de basis hetzelfde: “Tien Vlamingen en één saboteur die samen een reeks opdrachten moeten vervullen op een onbekende bestemming”, zegt woordvoerder Kristof Demasure maandag.
Het laatste Vlaamse seizoen van De Mol werd in 2003 uitgezonden. Ondertussen zat de technologie niet stil, wat ook aan het programma te zien zal zijn. “We houden vast aan het basisprincipe met ook nu weer onbekende Vlaamse deelnemers. Maar we zijn natuurlijk mee geëvolueerd. De Mol wordt een multimediaal concept, waardoor het de kijker nog meer zal uitnodigen tot participatie”, zegt Demasure.
Dertien jaar is een lange tijd om een programma opnieuw van onder het stof te halen, maar volgens Demasure is het nu het ideale moment. “Er worden vanaf 2016 heel wat nieuwe programma’s uitgezonden. Dit leek ons dus het goede moment om ons kroonjuweel boven te halen.”
De Mol 2.0 kreeg een hele nieuwe ploeg achter zich. “Naast Gilles De Coster bestaat de nieuwe ploeg uit allemaal jonge programmamakers die bij Woestijnvis hun strepen al verdiend hebben“, zegt Demasure.
Michiel Devlieger, die de eerste drie edities presenteerde, houdt zich voortaan trouwens bezig met alle fictie binnen De Vijver. Zo zullen de nieuwe fictiereeksen van Jan Eelen (Callboys) en Jonas Geirnaert (De Dag) ook in 2016 op Vier te zien zijn, geeft Demasure nog mee.
De Mol werd voor het eerst op de toenmalige TV1 uitgezonden in 1998. Er werden uiteindelijk drie seizoenen van gedraaid in Vlaanderen. In de toenmalige redactie zaten naast Devlieger ook Tom Lenaerts en Bart De Pauw en regisseur Eric van Looy nam enkele opnames voor zijn rekening. Het programma kreeg zowel van de kijkers als van de critici lovende commentaren. De uiteindelijke bekroning volgde in mei 2000 toen De Mol de Gouden Roos van Montreux kreeg, het meest prestigieuze Europese festival voor amusementsprogramma’s op televisie. Naar de laatste aflevering van het tweede seizoen keken 1.942.500 mensen.
Het format werd uiteindelijk wereldwijd verkocht, momenteel wordt het programma uitgezonden in meer dan 50 landen. De Mol liep al 15 seizoenen in Nederland. In 2015 werden ook deals met Frankrijk en China beklonken.
(BELGA)
Televisie en radio
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier