De Brugse Triënnale is een echt TraumA

Al wekenlang wordt er geklungeld met de niet waterdichte lintjes van Nadia Naveau langs de Augustijnenrei.© Davy Coghe
Al wekenlang wordt er geklungeld met de niet waterdichte lintjes van Nadia Naveau langs de Augustijnenrei.© Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

De derde editie van de Brugse Triënnale kampt door corona en door het slechte weer van de voorbije weken met tal van problemen. Ze doet haar thema ‘TraumA’ alle eer aan: een doek gescheurd, een afgesloten locatie, twee installaties die nog altijd niet klaar zijn en problemen met niet-waterdichte lintjes. Maar het einde van de miserie lijkt in zicht.

De brandweer sloot vorige maand de stellage van de Mexicaan Hector Zamor in de tuin van het Gezellehuis af wegens het stormweer. Een vandaal gooide al een blikje op de metalen pinnen van de Inner Circle van Nadia Kaabi-Linke op de Burg. Een buurman vertraagde met een juridisch steekspel de bouw van het drijvend paviljoen op de Gouden Handrei. Het doek van de Amerikaanse textielkunstenares Amanda Browder langs de Verversdijk scheurde door de stormwind. Door corona moest Hans Op de Beeck zijn atelier sluiten en staat zijn plekje voor de Sint-Walburgakerk nog altijd leeg. De lintjes van de Brugs-Antwerpse kunstenares Nadia Naveau werden uit de nissen langs de Augustijnenrei verwijderd.

Behekst

De Brugse Triënnale lijkt wel behekst. Of doet ze de naam van haar thema TraumA alle eer aan? De afwerking van alle dertien installaties verloopt traumatisch. Maar er is beterschap. Inmiddels zijn al vijf van de zeven nissen gevuld met de kleurrijke kunst van Nadia Naveau. Blijkbaar waren de eerste lintjes niet bestand tegen het water van de reitjes en de hevige wind. Wekenlang diende in een Brugs atelier naar een remedie gezocht te worden om ze waterdicht te maken….

Inmiddels meldt cultuurschepen Nico Blontrock ons dat het doek van Amanda Browder hersteld is en opnieuw op de brug langs de Verversdijk aangebracht werd. En op 14 juni wordt de Danse Macabre van Hans Op De Beeck eindelijk ingehuldigd.

Uitdaging

De bouw van The Bruges Diptych, het paviljoen aan de Gouden-Handrei van de Amerikaan John Lott, is volgens persverantwoordelijke Griet Deprest ongetwijfeld het meest uitdagende project van deze editie van Triënnale Brugge, zowel bouwtechnisch als productioneel. De werken liggen al wekenlang stil.

Burgemeeester Dirk De fauw stelt: “Het is voor ons uiterst belangrijk om het patrimonium van Brugge (de gevels van de aanpalende woonhuizen in het bijzonder) veilig te stellen en te vrijwaren. Door felle rukwinden en slechte weersomstandigheden van de afgelopen weken, kwam de stabiliteit van het paviljoen in het gedrang en werd er beslist om het initiële ontwerp van de kunstenaar John Lott aan te passen.”

“De komende weken zullen de pontons onder het paviljoen verzwaard worden en ook het dak zal aangepast worden. Dit zijn structurele werken, waar nieuwe berekeningen en nieuwe materialen voor nodig zijn. Daarom voorzien we de oplevering van het paviljoen midden-juli.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten