Dance Macabre ingehuldigd op Sint-Maartensplein in Brugge

De organisatoren van de Triënnale samen met kunstenaar Hans Op de Beeck.© Regional
De organisatoren van de Triënnale samen met kunstenaar Hans Op de Beeck.© Regional
Stefan Vankerkhoven

Dance Macabre, de installatie van Hans Op de Beeck, is eindelijk ingehuldigd op het Sint-Maartensplein, in de schaduw van de Sint-Walburgakerk. Door covid-19 kreeg de kunstenaar zijn componenten twee maanden lang niet weg uit Nederland. De installatie maakt deel uit van de Triënnale Brugge.

De Brusselse kunstenaar Hans Op de Beeck geniet een internationale reputatie: hij was laureat van de Prijs voor Jonge Belgische Schilderkunst in 2001 en was al artist in residence in het MoMa. Hij nam deel aan (groeps)tentoonstellingen in Tokyo, New York, Amsterdam en Madrid. Hij maakt sculpturen, tekeningen, aquarellen, animatiefilms en decors voor opera’s en toneelstukken. Daarbij vertrekt hij vaak vanuit vertrouwde beelden die hij een eigen, bevreemdende twist geeft.

Draaimolen

Dance Macabre is net een echte draaimolen, maar die staat stil, is grijs gekleurd. De paarden en koetsen lijken versteend en worden bereden door skeletten. “Ik heb mij gebaseerd op het surrealisme van Ensor, de figuren dragen kostuums uit het begin van de vorige eeuw”, zegt Hans Op de Beeck. De kindermolen krijgt iets wrangs, met een vliegtuig uit WOI dat oorlogstaferelen oproept. En de stillevens met etensresten benadrukken dat het feest over is en zorgen voor reflectie: als de kermis gedaan is, volgt een grote leegte.

Cultuurschepen Nico Blontrock wijst erop dat deze installatie uitstekend in interactie gaat met de barokke Sint-Walburgakerk. “Het lijkt wel een spookcarrousel, een molen tusen droom en nachtmerrie. Deze installatie zet aan tot nadenken over de zin van het leven en de dood. Hans Op de Beeck speelt met de vage grens tussen realiteit en perceptie. Is wat we zien echt? Op die manier sluit hij naadloos aan op het thema van de Triënnale: TraumA.”

Veel bezoekers

Volgens burgemeester Dirk De fauw loopt het project als een trein: “De expo De poreuze stad kreeg al 3000 bezoekers over de vloer, het Onze-Lieve-Vrouw ter Potteriemuseum al 6600. De komende weken staan er ook lezingen op het programma.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier