https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Concertgebouw Brugge rolde de rode loper uit voor het publiek en voor Il Gardellino

Alle 200 toeschouwers moesten over de rode loper om het Concertgebouw te betreden.© Davy Coghe
Alle 200 toeschouwers moesten over de rode loper om het Concertgebouw te betreden.© Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Het Concertgebouw Brugge rolde woensdagavond de loper uit voor het eerste concert van het jaar in deze coronaperiode. De 200 muziekliefhebbers die een kaartje gekocht hadden voor het concert van Il Gardellino kregen applaus, toen ze arriveerden en de muziektempel betraden.

“Ik heb er al een glaasje op gedronken in het café van het Concertgebouw. We maken er een feestje van, want we hebben lang moeten wachten op een live concert”, glimlacht de Brugse Mireille Van Ertvelde, als ze op de rode loper stapt. Yves De Schryver heeft vooral de prachtige akoestiek vanc het Concertgebouw gemist.

Angèle De Bruyckere zegt: “Ik vermoed dat ik de eerste was die een ticket online gekocht heeft. Ik zat klaar achter mijn pc, toen de kaartenverkoop startte.” Haar man Geert Van Hulle vult aan: “Elk jaar kopen we een abonnement, zodat wij vijftien concerten naar keuze kunnen aanstippen. Door corona was alles naar de vaantjes. Het voelt aan als een bevrijding om opnieuw een concert bij te kunnen wonen, we mogen eindelijk nog eens uit ons kot!”

Il Gardelino

Heel symbolisch, om zijn verankering met Brugge te beklemtonen, liet het Concertgebouw het barokorkest Il Gardellino het ‘nieuwe’ seizoen openen. Na vele maanden sluiting werden voor dit concert amper 200 toeschouwers toegelaten. De Brugse fluitist en traversospeler Jan De Winne, die samen met stadsgenoot en barokhoboïst Marcel Ponseele dit internationaal gelauwerd Belgisch orkestcollectief leidt, keek glimlachend toe hoe de muziekliefhebbers druppelsgewijs arriveren.

“Ook voor ons voelt dit aan als een bevrijding”, zegt Jan de Winne. “In september 2020 hebben wij voor het laatst in Flagey in Brussel gespeeld. Nadien was er geen enkel optreden meer op Belgische bodem. In februari mochten wij enkel een concert in Spanje uitvoeren. We hebben de voorbije maanden wel nog enkele concerten via streaming gedaan, maar dat is totaal iets anders. Je mist de interactie met je publiek. Een muzikant voelt aan de kleinste reacties van de toeschouwers aan of hij goed bezig is.”

Adrenaline

“Tijdens een concert heb je maar één kans om het goed te doen, je mag niet missen. Dat zorgt voor adrenaline. Dat ons eerste concert in mijn geboortestad plaatsvindt, is iets speciaals. Ik woon nu in Brussel, maar voor de voorbereiding van dit concert verblijf ik hier negen dagen. Als je in Brugge arriveert, ruik je de zeelucht. Dat zowel Marcel Ponseele, die in Male opgegroeid is, als ikzelf een artistieke richting uitgegaan zijn en nu barokmusici zijn, heeft alles te maken met onze opvoeding in Brugge.”

“De sfeer van de plaats waar je opgroeit, definieert je. Dat klinkt misschien sentimeneel, maar de voorbije dagen heb ik tal van jeugdherinneringen opgeroepen. Ik ben afkomstig uit het Sint-Gilliskwartier….”, aldus Jan De Winne, vlak voor het concert.

Il Gardellino vertolkte samen met rising star Olga Pashchenko twee iconische Mozartconcerti, nr. 20 en 23. Deze uitvoering kaderde in een groter project waarbij het orkest alle pianoconcerti van Mozart opneemt voor Alpha Classics.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten