Brugse Katrien Van Eeckhoutte: “Cultuur is zo belangrijk voor ons welzijn”

Katrien Van Eekchoutte © Davy Coghe Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Al twintig jaar staat Katrien Van Eeckhoutte aan het roer van het Concertgebouw. In afwachting van het verjaardagsfeest in februari 2022 werkt de algemeen directeur aan de relance van deze muziek- en danstempel die zwaar geleden heeft onder de coronapandemie.

Dezer dagen palmt de internationale wielerunie het Concertgebouw volledig in: de Brugse cultuurtempel is omgetoverd tot VIP-ruimte voor dit sportgebeuren. De muzikanten wijken tijdelijk uit naar de Brugse musea voor kleinschalige concerten op unieke locaties.

Jazzcat

Zelf is Katrien Van Eeckhoutte een jazzcat en een dansliefhebber. Ze is afkomstig uit Roeselare en kreeg van haar ouders een fikse brok cultuur met de pap ingelepeld. “Mijn muzikale praktijk beperkte zich tot blokfluitlessen”, glimlacht ze. Na haar humaniora aan het bisschoppelijk lyceum Barnum studeerde Katrien Van Eeckhoutte toegepaste economische wetenschappen aan de UFSIA in Antwerpen.

Haar masterdiploma leidde aanvankelijk naar een carrière in de banksector. “Van 1988 tot eind 1999 werkte ik voor ING in Brussel. Ik was vooral bezig met corporate finance.”

“Acht jaar na mijn huwelijk met Bruggeling Vic Vandamme verhuisde ik naar Brugge, ik was intussen mama van twee kinderen, Livia en Thomas. Toen ik van de bank de kans kreeg om drie jaar verlof zonder wedde te nemen en zakelijk directeur van Brugge 2002 Europese Culturele Hoofdstad te worden, heb ik niet lang getwijfeld. Als jonge moeder dagelijks naar Brussel pendelen was een hele uitdaging.”

Brugge 2002

“Werken voor Brugge 2002 aan de zijde van intendant Hugo De Greef was een droom: ik kon twee zaken combineren. Enerzijds was ik kunstzinnig opgevoed, anderzijds had ik economie gestudeerd. Die twee werelden professioneel samenbrengen was voor mij het ultieme. De bedoeling was om dat drie jaar te doen en dan terug te keren naar de banksector. In 2002 verzorgde Brugge 2002 de programmering van het Concertgebouw, nadien moest die cultuurtempel op eigen benen staan en was er een vacature voor zakelijk directeur…”

“In twintig jaar tijd is het Concertgebouw enorm geëvolueerd, ik werk hier nu al zo lang maar heb niet het gevoel dat dit voor dezelfde werkgever is. 2002 was een uitzonderlijk jaar, de ogen van de wereld waren op Brugge gericht. Het Concertgebouw was net op tijd af, voor de officiële start van Brugge 2002 op 20 februari. Het eerste werkjaar genoten we internationale aandacht, sponsoring en zelfs Europese subsidies. Het jaar erop moesten we op eigen benen staan.”

Kunsteducatie

“Er was heel wat heisa rond het Concertgebouw dat 43 miljoen euro gekost had. Herinner je dat Geert Allaert deze tempel wou uitbaten voor commerciële musicals, met protest van de Brugse culturele actoren. Ik ben blij dat ik uiteindelijk mee het artistieke profiel mocht bepalen. We kozen voor een tweesporenbeleid: een sterke lokale verankering én een internationaal relevante programmering. Met de uitstekende akoestiek en de grote scène met theatertoren als troeven.”

“Ik geloof niet in het ‘op eigen houtje’ programmeren, vandaar dat we culturele partnerships zijn aangegaan. Ons platform voor Dans in Brugge is daar een goed voorbeeld van, we werken samen met het Cultuurcentrum Brugge én sinds kort ook met KAAP.”

“Kunsteducatie en participatie zijn voor ons geen holle woorden. Meer dan tachtig procent van de Brugse scholen komt hier over de vloer, we bereiken per jaar 15.000 jongeren en proberen via de scholen met interactieve programma’s jongeren voor cultuur te enthousiasmeren. Sinds 2017 is het Concertgebouw niet alleen erkend als grote Vlaamse Kunstinstelling maar ook een open huis, via ons Concertgebouwcircuit kan ook wie niet naar concerten komt het gebouw en zijn werking ontdekken.”

Bijgevolg groeide ook het publiek: van 30.000 toeschouwers voor de eigen programmering in 2003 tot 100.000 muziek- en dansliefhebbers in 2019. Daarnaast 60.000 deelnemers aan 200 congressen en bedrijfsevenementen. Dat de wielerwereld deze week het Concertgebouw inpalmt is geen toeval. In 2019 draaide de cultuurtempel met 450 medewerkers op een omzet van 11,5 miljoen euro. Katrien Van Eeckhoutte ging er prat op dat zij naast elke euro subsidie meer dan één euro aan eigen inkomsten kon plaatsen.

Corona

En toen kwam corona…. “We werden getroffen in het hart van ons bestaan. Ons nieuwe seizoen is gestart in september, alle bezoekers moeten een Covid Safe Ticket hebben. We voelen nog een zekere terughoudendheid bij onze abonnees. De ticketverkoop draait nog niet op volle toeren. De grote uitdaging is om opnieuw meer publiek naar onze zalen te krijgen. Corona bewees meer dan ooit hoe belangrijk cultuur is voor ons welzijn. Kunst is een verbindende factor en stimuleert de creativiteit. Zo leer je out of the box denken, wat ook nodig is in de ondernemerswereld en dus ook cruciaal is voor de relance van onze economie in deze crisis”, besluit ze.