Komense bib Bibliolys onderging maand lang een complete metamorfose

© SR
© SR
Redactie KW

Na een maand sluiting kunnen boekenwurmen weer terecht in de Komense bib Bibliolys. De sluiting kwam er omdat de bib een complete metamorfose onderging. “We nemen afscheid van het stoffige imago van de bib en openen de deuren van de bib 2.0”, klinkt het bij een trotse Barbara Tournajan.

Stoffige rekken, een allesoverheersende stilte en een bibliothecaris die van achter de toonbank streng toeziet op de bezoekers van de bibliotheek. Het is het beeld dat we allemaal kennen en dat we met ons meedragen wanneer we spreken over een bezoek aan de bib.

Moderniseren

“Doorheen het land nemen steeds meer bibliotheken de beslissing om zich compleet te gaan moderniseren en we zijn dan ook blij dat Bibliolys, als derde in Wallonië, de kaart van het digitale trekt!” Barbara, bibliothecaris in Komen, overzag de metamorfose die meer dan een maand in beslag nam. “Vroeger was een boek uitlenen een cyclus waarbij wij de hoofdrol speelden en de ontleners als figuranten kwamen opdraven. Vanaf vandaag zijn de rollen omgedraaid en zijn wij slechts een bijproduct geworden. De bibbezoeker gaat volledig zelfstandig aan de slag.”

Tijdens de sluiting werd de volledige inventaris gedigitaliseerd en werd een uiterst geavanceerd softwaresysteem geïnstalleerd. “Dankzij deze omwenteling heeft de bezoeker toegang tot het volledige aanbod van boeken uit zowat alle bibliotheken in Wallonië”, pikt Barbara in. “Het verhaal van weleer, waar er met fiches werd gewerkt en we het halve land rond moesten bellen op zoek naar een specifieke titel, is voorgoed voorbij. De bezoeker kan met een druk op het scherm zelf op zoek naar zijn of haar boek. Ligt dit niet in Bibliolys, dan wordt het enkele dagen later hier geleverd en kan het worden ontleend. Het is een schitterend systeem waarbij een wereld van verhalen en lectuur zonder grenzen wordt geopend.”

Menselijke aanpak

Is er bij een complete digitalisering van de bibliotheek en het centraliseren van de bezoeker dan nog plaats voor de bibliothecaris zelf? “Het is inderdaad een feit dat we meer en meer overstappen naar een wereld waar computers de taken van de mens zullen overnemen”, horen we. “Toch kozen we in Komen bewust voor de meer menselijke aanpak. Jawel, elke bezoeker zal worden gestimuleerd om zich via de computer te behelpen maar we begrijpen ook dat het sociale aspect nog een rol speelt. Hoeveel van de dagelijkse bezoekers, buiten coronatijd, kwamen er hun krant of boek lezen omdat ze wisten dat ze hier een praatje konden slaan? Het is dit warme karakter van de bibliotheek van weleer dat we hebben meegenomen in onze modernisatie.”

Verhuizing

Met Bibliolys 2.0 werden de eerste stappen in de richting van de toekomst gezet, al kijkt iedereen al uit naar wat nog volgen moet. “Normaal gezien gaan we ook dit jaar nog werk maken van een fysieke verhuizing”, geeft Barbara nog mee. “Onze huidige gebouwen dateren nog van 1970 en beginnen de sporen van hun leeftijd te tonen. Een nieuwe locatie staat voor ons klaar, nu rest ons enkel nog dit concreet te gaan plannen.” (SR)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.