(Bart) Vlaeminck, (Kries) Roose en (Tania) Verhelst op Brugs festival uitZOMERlijk

© (Foto GF)
Redactie KW

Covid-19 noopt ons tot een zomer zonder festivals, maar uitZOMERlijk, het programma van de verzamelde Brugse cultuurhuizen dat zich uitstrekt van midden juli tot eind augustus, heeft hier toch alle allure van, met bijna (drie)dagelijks activiteiten in de binnentuin van het Gezellemuseum of House of Time.

Op vrijdag 31 juli programmeert het Cultuurcentrum Brugge op de eerste locatie een Nederlandstalig avondje met een optreden van Leuvenaar Niels Boutsen alias Stoomboot. In aanloop daar naartoe kun je live kennismaken met het Brugs triumviraat (Bart) Vlaeminck, (Kries) Roose en (Tania) Verhelst. En euh nu al online.

Bart, waar hebben Kries en jij elkaar leren kennen? En hoe lang is dit geleden?

Bart: “Kries en ik raakten voor het eerst deftig aan de praat tijdens een Bob Dylan-event in de Spiegeltent, ter hoogte van de Kruispoort in Brugge, een jaar of vijf geleden. We speelden er allebei. Kries is niet zo’n Dylan-fan, ik wel. Dat gaf meteen vuurwerk. We wisten van elkaar dat we zelf ook eigen liedjes maakten en korte tijd later bleek dat ik van zijn songs hield en hij van die van mij. De stap naar een samenwerking op het podium was dan ook snel gezet.”

Kries: “Toen we gevraagd werden voor een optreden in café Fot’oeil in Diksmuide stelde ik voor om ons duo voor de gelegenheid uit te breiden met Tania Verhelst. Tania en ik hadden tijdens haar Brugse stadsdichterschap al eerder samengewerkt en ik was ervan overtuigd dat die mix kon werken. Het resultaat bleek een boeiend geheel op te leveren van muziek, poëzie en verbale plaagstoten en smaakte naar meer. Sindsdien hebben we zowel samen als apart op het podium gestaan.”

Aanpassen

Waarin verschillen jullie respectievelijke songrepertoires van elkaar? Welke taal hanteren jullie bij het zingen?

Bart: “We zingen steevast in het Nederlands, omdat we van die taal houden en ons niet in een soort van tweedehands Engels willen uitdrukken. Dat is zowel een voor- als een nadeel; iedereen begrijpt elk woord.”

Kries: “Het móet dus wel kwalitatief beter zijn, en dat is een goede uitdaging.”

In welke mate hebben jullie jullie songmateriaal moeten aanpassen om de rol van Tania in te passen?

Tania: “Bart en Kries musiceren meestal samen. Ik breng poëzie of cabaret afwisselend met of zonder muzikale ondersteuning. Het gaat eigenlijk om een soort collages tussen woord en muziek. Het is boeiend om te zoeken naar de juiste match, waar de mix iets nieuws oplevert; muziek kan een tekst een heel andere betekenis geven of omgekeerd. Het is spelen met mogelijkheden en verrast worden. Het is natuurlijk altijd fijn als je dat proces kunt delen met iemand anders, die je hierin volgt, tegenspreekt en aanvult.”

Bart: “Qua thema’s viel al snel op dat we het vaak over dezelfde zaken hebben, maar toch elk met een andere bril naar de dingen kijken. Het is dus niet zo dat iemand iets diende aan te passen.”

Thema’s

Bart, welke thema’s boren Kries en jij in jullie songs aan?

Bart: “We zingen en schrijven over dingen die elke mens wel eens meemaakt. Over het verlangen om een held te zijn, kinderen, grote en kleine liefdes, eerste schooldagen, cowboys in pyjama, medische bijsluiters en achtergelaten huisdieren.”

Kries: “Over het leven in het algemeen en in het bijzonder.” (lacht)

Tania, hoe vul jij hun beider thematiek aan?

Tania: “Heksen, straatnamen en medische bijsluiters plegen ook bij mij wel eens voor te komen.” (lacht)

Tania, grijp je terug naar poëzie die je al geschreven hebt of opteer je voor nieuw werk?

Tania: “Het is soms wat zoeken om tot het meest aanvaardbare compromis te komen. Het moet voor mij vooral matchen met de oorspronkelijke ziel die ik in mijn tekst nagestreefd heb, en anderzijds zijn er uiteraard een aantal technische beperkingen. Je kunt nog altijd geen symfonisch orkest uit een akoestische gitaar tevoorschijn toveren. Niet dat ik ooit al geopperd heb dat ik zoiets zou willen.” (lacht)

Wisselwerking

Behoort het tot de mogelijkheden dat jullie met zijn drieën met gezamenlijk materiaal naar buiten treden binnen dit project?

Bart: “Dat gebeurt eigenlijk al een beetje wanneer we elkaars werk inkleuren, maar als je doelt op een soort Lennon-McCartney-achtige samenwerking: daar hebben we het nog niet echt over gehad.” (lacht)

Bart, spelen Kries en jij elk op jullie akoestische gitaar of komen er nog andere instrumenten aan te pas?

Bart: “Akoestische gitaren vormen de hoofdmoot, al durven we ook wel eens een mondharmonica, een ukelele of een mandoline ter hand te nemen.”

Wat is het unieke aan Vlaeminck, Verhelst en Roose?

Kries: “We hebben alle drie eigen werk dat sterk genoeg is om solo gebracht te worden. De meerwaarde van de samenwerking is dat we met z’n drieën een bredere afwisseling kunnen bieden aan het publiek, én dat we elkaars werken hier en daar kunnen inkleuren met een muzikale bijdrage. Ook een aantal gedichten wordt spaarzaam verrijkt met muziek, of zelfs voluit wanneer Tania haar teksten laat duelleren met haar pianospel.”

“Tania heeft vooralsnog niet de behoefte gevoeld te zingen (hilariteit), hoewel ik er stilaan aan twijfel of er eigenlijk wel iéts is dat ze niet kan.”

Tania: “Als je mij hoort zingen, zal je niet meer twijfelen…”

Bart: “Het is een wisselwerking waarbij elk van ons afwisselend op het voorplan treedt. Er zijn dus drie frontpersonen. En tekst en muziek interageren.”

Lockdown (light)

_ Met een nieuwe lockdown (light) is het wellicht uitgesloten dat jullie de komende maanden veel kunnen spelen, maar wat is jullie ambitie op termijn? Een reeks singles? Een ep? Een volledig album? En mochten jullie hiervoor gaan, wat is dan het tijdslot dat jullie vooropstellen?

Kries: “Het zou fijn zijn om zoiets te kunnen doen. Een tijdje geleden zijn Bart en ik eens samen gaan zitten om wat demo-opnames te maken, die we SoundCloud-gewijs op de wereld hebben losgelaten, maar een concreet plan met een vastgestelde releasedatum hebben we vooralsnog niet.”

(SVV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier