Alleen maar lof, zo kan je de reacties op de musical ‘In de schaduw van Napoleon omschrijven’. Er wordt enkel in superlatieven gesproken over deze musical, die een initiatief was van de Koninklijke Harmonie Eendracht Aalbeke.
Zowel op vrijdag 5 als zaterdag 6 juli kwamen 1.160 mensen naar één van de immense loodsen van Houtimport Vandecasteele afgezakt om er te komen genieten van de musical ‘In de schaduw van Napoleon‘, waar telkens zo’n 300 mensen zorgden voor een onvergetelijke belevenis.
“Men zal hier nog jaren over praten”
“Wat ik vanavond gezien heb, tart alle verbeelding“, “Bijna niet mogelijk dat dit georganiseerd werd door amateurs en niet door een professioneel gezelschap”, “Hoe is dit mogelijk in het kleine Aalbeke?” en “Heel jammer voor wie dit niet meemaakte”, waren maar enkele van de reacties die we tijdens de pauze en na de voorstelling van de musical hoorden.
Het podium en de tribune lieten iedereen vergeten dat ze in de immense loodsen van een houtimport vertoefden. De wind die door de loodsen waaide, zorgde vooral op zaterdagavond voor het enige puntje dat je deed beseffen dat je je niet in een sjieke concertzaal bevond. Alles was tot in de puntjes georganiseerd. De musical is iets waar men in Aalbeke nog jaren zal over praten, zoals nu nog altijd het geval is over Carmina Burana van Carl Orff in 1998, eveneens een organisatie van de Koninklijke Harmonie Eendracht Aalbeke in het toen pas uitgebreide bedrijf Vandecasteele Houtimport.
Première
Het was Griet Samain, één van de muzikanten van de harmonie die op de proppen kwam met het idee om een musical op poten te zetten. “Het project werd op gang getrokken in het voorjaar van 2017“, vertelt Filip Santy, voorzitter van de harmonie. Men wou iets origineel. “Im Schatten von Napoleon werd in 2014 voor het eerst in concertante versie uitgevoerd door het Duitse Sinfonisches Blasorchester van Worms. Ondertussen componeerde Bert Appermont een beknopte Suite met de voornaamste melodieën uit zijn musical.
De integrale musical werd nog niet in België op het podium gezet en dat leek ons dus wel wat.” Er werd met Limburger Bert Appermont een afspraak gemaakt. Jef Mellemans uit het Waasland die de teksten schreef, werd bereid gevonden om de musical te regisseren. Uiteraard zou Aaron Eggermont, huisdirigent van Eendacht Aalbeke dirigeren. De solisten werden gekozen tijdens audities en een brede oproep in de koorwereld leidde tot een gelegenheidskoor van 113 koorzangers, onder wie 77 vrouwen en 36 mannen.
Sinds januari draaiden de repetities op volle toeren voor zowel de meer dan tachtig muzikanten, de koorleden, de zeven solisten en de 35 figuranten, samen zo’n 250 mensen. Ook achter de schermen waren heel wat vrijwilligers actief om alles rond te krijgen op zowel logistiek als technisch vlak. Tijdens de opvoeringen van de musical waren ook heel wat vrijwilligers actief voor bar, organisatie binnen de zaal, parkeerbegeleiding, en logistieke hulp, zowel individuelen als verenigingen uit de buurt.
Het verhaal
Het verhaal draait rond Napoleon, hoewel deze nooit te zien was in de musical. In zestien scènes werden feiten uit het leven van Louis-Joseph-Narcisse Marchand tot leven gebracht. Marchand was de man die dag en nacht bij keizer Napoleon was. Hij verzorgde hem, gaf hem eten, schreef zijn testament en moest dat testament ook uitvoeren en de restanten van Napoleon terug naar Frankrijk laten brengen.
“Uit Marchands biografie blijkt hij de meest nabije getuige van Napoleon geweest te zijn.” Het verhaal van de musical start op 15 november 1823, de huwelijksdag van Marchand met Michelle-Mathilde de Brayer. Via flashbacks ging het verhaal terug naar het leven van Napoleon en nam het elke aanwezige mee naar die tijd.
De musical ‘In de schaduw van Napoleon was een prachtig staaltje van een perfecte organisatie, een samenwerking tussen verschillende verenigingen en door de medewerking van vele Aalbekenaren ook een sterk dorpsgevoel. In aanloop van de musical werd de voorbije maanden ook al op zoek gegaan naar voorwerpen van Napoleon. Enkele leden van de Chiroleiding van Aalbeke werkten dit spel uit waarvoor zich 220 deelnemers aanmeldden. Het musicalproject werd mee uitgebouwd tot een breed gedragen gemeenschapsproject.
(EDB – foto’s en video EDB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier