Acht fotografen ontdekken elkaars talent tijdens coronapandemie: dit zijn de ‘West-Vlaamse Varianten’

Phebe Somers

Naast alle kwalijke gevolgen van de coronacrisis heeft het afgelopen jaar ook heel wat moois opgeleverd. Zoals deze tentoonstelling van de West-Vlaamse Varianten bijvoorbeeld. Van 11 tot 14 november stellen acht fotografen ‘van bij ons’ in De Tank in Brugge voor waar ze al die tijd mee bezig zijn geweest. Hun persoonlijke favoriete foto? Die laten ze nu al even zien

Jurgen Casselman specialiseerde zich in portret- en fashionfotografie, en werkt in opdracht of vanuit zijn eigen studio in Deerlijk. Hij benadert zijn kunst altijd vanuit esthetisch standpunt. “Dit beeld reflecteert het leven in een lockdown. We werden van elkaar afgezonderd, sommigen stonden er alleen voor. En nu lijkt de pandemie ons als een schaduw te achtervolgen. Met de toegevoegde warme gloed wil ik energie uitstralen en met een positieve blik naar de toekomst kijken.

1/8

Jurgen Casselman specialiseerde zich in portret- en fashionfotografie, en werkt in opdracht of vanuit zijn eigen studio in Deerlijk. Hij benadert zijn kunst altijd vanuit esthetisch standpunt. “Dit beeld reflecteert het leven in een lockdown. We werden van elkaar afgezonderd, sommigen stonden er alleen voor. En nu lijkt de pandemie ons als een schaduw te achtervolgen. Met de toegevoegde warme gloed wil ik energie uitstralen en met een positieve blik naar de toekomst kijken.

Als gepensioneerd pedagoge begint Greet Pype nu het tweede hoofdstuk van haar leven als beeldenmaker. Ze zoekt concepten en ziet verhalen in kleine ontmoetingen. “Ik maakte een reeks foto’s die de invloed weergeven van covid-19 en de lockdowns op mensen. De eenzaamheid werd voelbaar, soms in isolatie, beperkt in ruimte en in sociale contacten, maar nu terug uitkijkend naar... Deze foto werd genomen in de zomer van 2020, net na de ‘blijf in je kot’-periode. Heel symbolisch, vond ik toen al.”

2/8

Als gepensioneerd pedagoge begint Greet Pype nu het tweede hoofdstuk van haar leven als beeldenmaker. Ze zoekt concepten en ziet verhalen in kleine ontmoetingen. “Ik maakte een reeks foto’s die de invloed weergeven van covid-19 en de lockdowns op mensen. De eenzaamheid werd voelbaar, soms in isolatie, beperkt in ruimte en in sociale contacten, maar nu terug uitkijkend naar… Deze foto werd genomen in de zomer van 2020, net na de ‘blijf in je kot’-periode. Heel symbolisch, vond ik toen al.”

Tim Neels’ hart ligt nog steeds in geboortestad Brugge. Een gevoelige schoolverlater die zich op een dag gewoon een camera heeft aangeschaft. Hij had meteen door dat dit de manier was om te tonen hoe hij zich voelde. “Voor deze tentoonstelling werkte ik rond het thema ‘verdrinken’ om aan te tonen hoe moeilijk mensen het hadden tijdens de pandemie, het verdrinken in de gedachten over goed of slecht. Deze foto toont het gevecht tegen het negatieve dat ons toen overspoelde.”

3/8

Tim Neels’ hart ligt nog steeds in geboortestad Brugge. Een gevoelige schoolverlater die zich op een dag gewoon een camera heeft aangeschaft. Hij had meteen door dat dit de manier was om te tonen hoe hij zich voelde. “Voor deze tentoonstelling werkte ik rond het thema ‘verdrinken’ om aan te tonen hoe moeilijk mensen het hadden tijdens de pandemie, het verdrinken in de gedachten over goed of slecht. Deze foto toont het gevecht tegen het negatieve dat ons toen overspoelde.”

Als grafisch vormgever voor Toerisme Oostende, maar ook in zijn vrije tijd, maakt Arne Deboosere beelden van de stad zoals je die nog nooit zag, steeds met een verrassende invalshoek. “De zes foto’s die ik had genomen tijdens zes wandelavonden in de lockdownperiode waren verdwenen van mijn harde schijf. Maar eigenlijk vond ik het niet zo erg. Dus ging ik op zoek naar foto’s die ik nooit kwijt zou willen raken. Dit is daar eentje van. Mijn kersverse zoon die aan de hand van mijn vrouw geniet van het water. Later zal ik hem de hele dag van naaldje tot draadje vertellen.”

4/8

Als grafisch vormgever voor Toerisme Oostende, maar ook in zijn vrije tijd, maakt Arne Deboosere beelden van de stad zoals je die nog nooit zag, steeds met een verrassende invalshoek. “De zes foto’s die ik had genomen tijdens zes wandelavonden in de lockdownperiode waren verdwenen van mijn harde schijf. Maar eigenlijk vond ik het niet zo erg. Dus ging ik op zoek naar foto’s die ik nooit kwijt zou willen raken. Dit is daar eentje van. Mijn kersverse zoon die aan de hand van mijn vrouw geniet van het water. Later zal ik hem de hele dag van naaldje tot draadje vertellen.”

Niet lang geleden gooide Kathy Orbie het roer om en nu gaat ze nergens meer heen zonder haar veel te zwaar geladen cameratas. Het liefst dan nog in de herfst, want de korte dagen, het zachte licht en de mist genieten haar absolute voorkeur. “Het park op de foto is aangelegd in de oude dierentuin van Zwartberg en combineert natuur en cultuur op een unieke manier. Ik had het geluk dat er toevallig net een stijlvolle dame langskwam. Dat maakte de foto compleet. En mijn dag meer dan goed.”

5/8

Niet lang geleden gooide Kathy Orbie het roer om en nu gaat ze nergens meer heen zonder haar veel te zwaar geladen cameratas. Het liefst dan nog in de herfst, want de korte dagen, het zachte licht en de mist genieten haar absolute voorkeur. “Het park op de foto is aangelegd in de oude dierentuin van Zwartberg en combineert natuur en cultuur op een unieke manier. Ik had het geluk dat er toevallig net een stijlvolle dame langskwam. Dat maakte de foto compleet. En mijn dag meer dan goed.”

Als kind uit een artistiek nest wast het niet verrassend dat Winter Van Rafelghem tijdens zijn opleiding ‘industrieel ontwerp’ een opleiding analoge fotografie volgde. “Ik ben gefascineerd door leegstaande sites, in het bijzonder lege zwembaden. In dit beeld worden de zwembadlijnen aangevuld met subtiele schaduwvormen van wat niet zichtbaar is. Ik hou van eenvoud, dat is hier duidelijk.”

6/8

Als kind uit een artistiek nest wast het niet verrassend dat Winter Van Rafelghem tijdens zijn opleiding ‘industrieel ontwerp’ een opleiding analoge fotografie volgde. “Ik ben gefascineerd door leegstaande sites, in het bijzonder lege zwembaden. In dit beeld worden de zwembadlijnen aangevuld met subtiele schaduwvormen van wat niet zichtbaar is. Ik hou van eenvoud, dat is hier duidelijk.”

Sofie Steenhoudt (56) - Sint-Eloois-Winkel: “De kleine mens omringd door prachtige architectuur”Naast haar job als administratief bediende is Sofie Steenhoudt fotografe in bijberoep. Sofie is altijd op zoek naar intrigerende locaties. Frisse en hedendaagse zwart-wit fotografie is helemaal haar ding. “Deze foto is een goede representatie van alles wat ik graag zie in mijn werk: de compositie, de vormen, het contrast en het licht. Een persoon omringd door de geometrische vormen van prachtige, minimalistische architectuur, met oog voor detail. Het toont aan hoe klein we soms zijn in de grote wereld.”

7/8

Sofie Steenhoudt (56) – Sint-Eloois-Winkel: “De kleine mens omringd door prachtige architectuur”Naast haar job als administratief bediende is Sofie Steenhoudt fotografe in bijberoep. Sofie is altijd op zoek naar intrigerende locaties. Frisse en hedendaagse zwart-wit fotografie is helemaal haar ding. “Deze foto is een goede representatie van alles wat ik graag zie in mijn werk: de compositie, de vormen, het contrast en het licht. Een persoon omringd door de geometrische vormen van prachtige, minimalistische architectuur, met oog voor detail. Het toont aan hoe klein we soms zijn in de grote wereld.”

Koen Vanacker (39) - Lendelede: “Beelden als pauzeknop voor dit voorbijrazende leven”Koen Vanacker is structureel ingenieur by day, fotograaf at night. Tijdens de eerste coronalockdown bloeide zijn passie voor fotografie helemaal open. Hij beschrijft het als zijn creatieve uitlaat. “Deze foto staat voor datgene waar ik dagelijks naar op zoek ga. Puur op het gevoel, met oog voor detail, de onopvallende abstracte schoonheid van onze wereld waarnemen. Een zoektocht naar beelden als pauzeknop voor dit voorbijrazende leven. Beelden gekenmerkt door eenvoud, natuurlijke of kunstmatige lijnen en diepgang.”

8/8

Koen Vanacker (39) – Lendelede: “Beelden als pauzeknop voor dit voorbijrazende leven”Koen Vanacker is structureel ingenieur by day, fotograaf at night. Tijdens de eerste coronalockdown bloeide zijn passie voor fotografie helemaal open. Hij beschrijft het als zijn creatieve uitlaat. “Deze foto staat voor datgene waar ik dagelijks naar op zoek ga. Puur op het gevoel, met oog voor detail, de onopvallende abstracte schoonheid van onze wereld waarnemen. Een zoektocht naar beelden als pauzeknop voor dit voorbijrazende leven. Beelden gekenmerkt door eenvoud, natuurlijke of kunstmatige lijnen en diepgang.”

Jurgen Casselman specialiseerde zich in portret- en fashionfotografie, en werkt in opdracht of vanuit zijn eigen studio in Deerlijk. Hij benadert zijn kunst altijd vanuit esthetisch standpunt. “Dit beeld reflecteert het leven in een lockdown. We werden van elkaar afgezonderd, sommigen stonden er alleen voor. En nu lijkt de pandemie ons als een schaduw te achtervolgen. Met de toegevoegde warme gloed wil ik energie uitstralen en met een positieve blik naar de toekomst kijken.

1/8

Jurgen Casselman specialiseerde zich in portret- en fashionfotografie, en werkt in opdracht of vanuit zijn eigen studio in Deerlijk. Hij benadert zijn kunst altijd vanuit esthetisch standpunt. “Dit beeld reflecteert het leven in een lockdown. We werden van elkaar afgezonderd, sommigen stonden er alleen voor. En nu lijkt de pandemie ons als een schaduw te achtervolgen. Met de toegevoegde warme gloed wil ik energie uitstralen en met een positieve blik naar de toekomst kijken.

Als gepensioneerd pedagoge begint Greet Pype nu het tweede hoofdstuk van haar leven als beeldenmaker. Ze zoekt concepten en ziet verhalen in kleine ontmoetingen. “Ik maakte een reeks foto’s die de invloed weergeven van covid-19 en de lockdowns op mensen. De eenzaamheid werd voelbaar, soms in isolatie, beperkt in ruimte en in sociale contacten, maar nu terug uitkijkend naar... Deze foto werd genomen in de zomer van 2020, net na de ‘blijf in je kot’-periode. Heel symbolisch, vond ik toen al.”

2/8

Als gepensioneerd pedagoge begint Greet Pype nu het tweede hoofdstuk van haar leven als beeldenmaker. Ze zoekt concepten en ziet verhalen in kleine ontmoetingen. “Ik maakte een reeks foto’s die de invloed weergeven van covid-19 en de lockdowns op mensen. De eenzaamheid werd voelbaar, soms in isolatie, beperkt in ruimte en in sociale contacten, maar nu terug uitkijkend naar… Deze foto werd genomen in de zomer van 2020, net na de ‘blijf in je kot’-periode. Heel symbolisch, vond ik toen al.”

Tim Neels’ hart ligt nog steeds in geboortestad Brugge. Een gevoelige schoolverlater die zich op een dag gewoon een camera heeft aangeschaft. Hij had meteen door dat dit de manier was om te tonen hoe hij zich voelde. “Voor deze tentoonstelling werkte ik rond het thema ‘verdrinken’ om aan te tonen hoe moeilijk mensen het hadden tijdens de pandemie, het verdrinken in de gedachten over goed of slecht. Deze foto toont het gevecht tegen het negatieve dat ons toen overspoelde.”

3/8

Tim Neels’ hart ligt nog steeds in geboortestad Brugge. Een gevoelige schoolverlater die zich op een dag gewoon een camera heeft aangeschaft. Hij had meteen door dat dit de manier was om te tonen hoe hij zich voelde. “Voor deze tentoonstelling werkte ik rond het thema ‘verdrinken’ om aan te tonen hoe moeilijk mensen het hadden tijdens de pandemie, het verdrinken in de gedachten over goed of slecht. Deze foto toont het gevecht tegen het negatieve dat ons toen overspoelde.”

Als grafisch vormgever voor Toerisme Oostende, maar ook in zijn vrije tijd, maakt Arne Deboosere beelden van de stad zoals je die nog nooit zag, steeds met een verrassende invalshoek. “De zes foto’s die ik had genomen tijdens zes wandelavonden in de lockdownperiode waren verdwenen van mijn harde schijf. Maar eigenlijk vond ik het niet zo erg. Dus ging ik op zoek naar foto’s die ik nooit kwijt zou willen raken. Dit is daar eentje van. Mijn kersverse zoon die aan de hand van mijn vrouw geniet van het water. Later zal ik hem de hele dag van naaldje tot draadje vertellen.”

4/8

Als grafisch vormgever voor Toerisme Oostende, maar ook in zijn vrije tijd, maakt Arne Deboosere beelden van de stad zoals je die nog nooit zag, steeds met een verrassende invalshoek. “De zes foto’s die ik had genomen tijdens zes wandelavonden in de lockdownperiode waren verdwenen van mijn harde schijf. Maar eigenlijk vond ik het niet zo erg. Dus ging ik op zoek naar foto’s die ik nooit kwijt zou willen raken. Dit is daar eentje van. Mijn kersverse zoon die aan de hand van mijn vrouw geniet van het water. Later zal ik hem de hele dag van naaldje tot draadje vertellen.”

Niet lang geleden gooide Kathy Orbie het roer om en nu gaat ze nergens meer heen zonder haar veel te zwaar geladen cameratas. Het liefst dan nog in de herfst, want de korte dagen, het zachte licht en de mist genieten haar absolute voorkeur. “Het park op de foto is aangelegd in de oude dierentuin van Zwartberg en combineert natuur en cultuur op een unieke manier. Ik had het geluk dat er toevallig net een stijlvolle dame langskwam. Dat maakte de foto compleet. En mijn dag meer dan goed.”

5/8

Niet lang geleden gooide Kathy Orbie het roer om en nu gaat ze nergens meer heen zonder haar veel te zwaar geladen cameratas. Het liefst dan nog in de herfst, want de korte dagen, het zachte licht en de mist genieten haar absolute voorkeur. “Het park op de foto is aangelegd in de oude dierentuin van Zwartberg en combineert natuur en cultuur op een unieke manier. Ik had het geluk dat er toevallig net een stijlvolle dame langskwam. Dat maakte de foto compleet. En mijn dag meer dan goed.”

Als kind uit een artistiek nest wast het niet verrassend dat Winter Van Rafelghem tijdens zijn opleiding ‘industrieel ontwerp’ een opleiding analoge fotografie volgde. “Ik ben gefascineerd door leegstaande sites, in het bijzonder lege zwembaden. In dit beeld worden de zwembadlijnen aangevuld met subtiele schaduwvormen van wat niet zichtbaar is. Ik hou van eenvoud, dat is hier duidelijk.”

6/8

Als kind uit een artistiek nest wast het niet verrassend dat Winter Van Rafelghem tijdens zijn opleiding ‘industrieel ontwerp’ een opleiding analoge fotografie volgde. “Ik ben gefascineerd door leegstaande sites, in het bijzonder lege zwembaden. In dit beeld worden de zwembadlijnen aangevuld met subtiele schaduwvormen van wat niet zichtbaar is. Ik hou van eenvoud, dat is hier duidelijk.”

Sofie Steenhoudt (56) - Sint-Eloois-Winkel: “De kleine mens omringd door prachtige architectuur”Naast haar job als administratief bediende is Sofie Steenhoudt fotografe in bijberoep. Sofie is altijd op zoek naar intrigerende locaties. Frisse en hedendaagse zwart-wit fotografie is helemaal haar ding. “Deze foto is een goede representatie van alles wat ik graag zie in mijn werk: de compositie, de vormen, het contrast en het licht. Een persoon omringd door de geometrische vormen van prachtige, minimalistische architectuur, met oog voor detail. Het toont aan hoe klein we soms zijn in de grote wereld.”

7/8

Sofie Steenhoudt (56) – Sint-Eloois-Winkel: “De kleine mens omringd door prachtige architectuur”Naast haar job als administratief bediende is Sofie Steenhoudt fotografe in bijberoep. Sofie is altijd op zoek naar intrigerende locaties. Frisse en hedendaagse zwart-wit fotografie is helemaal haar ding. “Deze foto is een goede representatie van alles wat ik graag zie in mijn werk: de compositie, de vormen, het contrast en het licht. Een persoon omringd door de geometrische vormen van prachtige, minimalistische architectuur, met oog voor detail. Het toont aan hoe klein we soms zijn in de grote wereld.”

Koen Vanacker (39) - Lendelede: “Beelden als pauzeknop voor dit voorbijrazende leven”Koen Vanacker is structureel ingenieur by day, fotograaf at night. Tijdens de eerste coronalockdown bloeide zijn passie voor fotografie helemaal open. Hij beschrijft het als zijn creatieve uitlaat. “Deze foto staat voor datgene waar ik dagelijks naar op zoek ga. Puur op het gevoel, met oog voor detail, de onopvallende abstracte schoonheid van onze wereld waarnemen. Een zoektocht naar beelden als pauzeknop voor dit voorbijrazende leven. Beelden gekenmerkt door eenvoud, natuurlijke of kunstmatige lijnen en diepgang.”

8/8

Koen Vanacker (39) – Lendelede: “Beelden als pauzeknop voor dit voorbijrazende leven”Koen Vanacker is structureel ingenieur by day, fotograaf at night. Tijdens de eerste coronalockdown bloeide zijn passie voor fotografie helemaal open. Hij beschrijft het als zijn creatieve uitlaat. “Deze foto staat voor datgene waar ik dagelijks naar op zoek ga. Puur op het gevoel, met oog voor detail, de onopvallende abstracte schoonheid van onze wereld waarnemen. Een zoektocht naar beelden als pauzeknop voor dit voorbijrazende leven. Beelden gekenmerkt door eenvoud, natuurlijke of kunstmatige lijnen en diepgang.”