Met onder meer Marc Leman en Norbert Maes was Wies Lema de stichter en bezieler van het tijdschrift 'De Vrije Ruiseledenaar' en de daarmee geassocieerde succesvolle dorpsfeesten. "De Franse filosofen hebben me altijd geweldig gefascineerd", geeft hij mee als intermezzo in een onthullend gesprek. Een globetrotter met heel veel reizen in West-Europa en minstens 20 overvallen op de teller, ook in Brussel. Die passie voor het reizen borrelde vooral op na zijn loopbaan in het onderwijs. Hij houdt van taal, wat rijkelijk geïllustreerd is in zijn nieuw werk: passages in het Engels, Italiaans en Frans.
...

Met onder meer Marc Leman en Norbert Maes was Wies Lema de stichter en bezieler van het tijdschrift 'De Vrije Ruiseledenaar' en de daarmee geassocieerde succesvolle dorpsfeesten. "De Franse filosofen hebben me altijd geweldig gefascineerd", geeft hij mee als intermezzo in een onthullend gesprek. Een globetrotter met heel veel reizen in West-Europa en minstens 20 overvallen op de teller, ook in Brussel. Die passie voor het reizen borrelde vooral op na zijn loopbaan in het onderwijs. Hij houdt van taal, wat rijkelijk geïllustreerd is in zijn nieuw werk: passages in het Engels, Italiaans en Frans.De ondertitel van zijn nieuw werk luidt 'Warre Wittebole'. Dat is een pseudoniem met cryptische inslag. Wies legt het uit met een imposante en rake woordenschat, recht voor de raap, niet te beroerd om frappant te omschrijven wat hij bedoelt. "Warre refereert naar verwarring en ja, dat Wittebole spreekt qua fysionomie voor zichzelf. Het is broodnodig dat er verzet komt tegen de biopolitiek in Europa. We zijn te volgzaam en het regime is de aanleiding. Het politieke niveau van de gemiddelde Vlaming is bedroevend laag. De vrijheid van de burger is bedreigd. Dit werk moet je in fases lezen, afgewisseld met pauzes om dieper te reflecteren. Het is een reisverhaal en zoveel meer: het omvat fragmenten van de politieke-, historische- en ontwikkelingsroman.""Die reis naar Sardinië, nagenoeg twee weken, ondernam ik in 1980. Ik hoorde daar dat revolutie zou uitbreken. De roman is daar de neerslag van, uitgebreid met fictieve elementen. Geschreven in de ik-persoon en de tegenwoordige tijd. De acteur van het gebeuren is de auteur, ikzelf dus. Ik heb daar veel en diepe gesprekken gevoerd met twee belangrijke personaliteiten. Die 'revolutie' liep op een sisser af. In België is revolutie ondenkbaar. Dit boek is een literaire, niet ontspannende benadering voor de betere kennis en de overdracht van ervaring. Met monologe interieurs, bedenkingen voor de bewustheidsstroom. Het is een ode aan de literatuur voor meer bewustwording van de lezer, het sensibiliseren voor actie, geen opruiende taal weliswaar. De ultieme uitdaging is de hoop dat het lezen van de vele fragmenten leidttot groter inzicht van wat er in de wereld van nu gaande is. Voor een sterkere en kritische bewustwording en het breken met de volgzaamheid", zegt de filosoof."Ik geef geen intrinsieke opdracht mee. De lezer moet het op eigen houtje ontdekken. Ik doe geen toegeving aan de lezer. De sprankelende mix van talen is een must in deze geglobaliseerde wereld. Dat taalgebruik is voor mij een waar plezier. Toegankelijk voor iedereen, zeker een inspirerende aanrader, waar ik twee jaar aan werkte. De elementen werden vele jaren na mekaar genoteerd en bewaard, met dit als resultaat. Mijn advies is wel: lees het zoals het gestructureerd is, in fragmenten. Lezen, opzij leggen, nadenken en je wordt meteen gedreven om erin te duiken", aldus de creatieve, veelzijdige en belezen auteur. Het boek is in beperkte oplage verschenen en wordt op 21 en 28 juni ruimer toegelicht in lokaal 'Het Portaal', telkens om 19.30 uur. Gratis toegankelijk voor iedereen. Dan neemt Wies Lema dit magistraal werk door per fragment. Geen avond met 'voorlezen uit eigen werk', wel specifieke benadering over de motieven en de vele aspecten van dit werk 'Op weg naar (het denken van) de revolutie'. De bezoeker kan dan een favoriet fragment aanduiden, waarop de auteur dan meteen feedback etaleert. (RV)