Werk van James Ensor op Vlaamse topstukkenlijst

Het werk 'Verbazing van het masker Wouse' van James Ensor.
Redactie KW

Minister van Cultuur Sven Gatz (Open Vld) heeft vier werken defintief beschermd als topstukken: twee schilderijen van de Belgische kunstenaar James Ensor en van de Franse 17de eeuwse schilder Nicolas Poussin en twee vroegmiddeleeuwse textielvoorwerpen uit de streek van Maaseik. Ze krijgen extra bescherming en er is een bijzondere subsidieregeling aan verbonden.

Een topstuk is een roerend goed of een verzameling dat door zijn archeologische, historische, cultuurhistorische, artistieke of wetenschappelijke betekenis voor de Vlaamse Gemeenschap als zeldzaam en onmisbaar wordt beschouwd. Zo’n cultureel erfgoed mag dan niet buiten Vlaanderen worden gebracht zonder toelating van de Vlaamse overheid. Momenteel staan er 617 topstukken op de lijst, 566 objecten en 51 verzamelingen. Op de lijst worden nu vier werken toegevoegd.

Het werk ‘Verbazing van het masker Wouse’ van James Ensor wordt bewaard door het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) en dateert van de periode tussen 1887 en 1897, waarin Ensor verschillende schilderijen maakte met maskers en skeletmotieven. “Dood van de heilige maagd” van Nicolas Poussin was oorspronkelijk bestemd voor de kathedraal Notre-Dame van Parijs. Het werd kort na de Franse Revolutie in beslag genomen en onder Napoleon ondergebracht in het Brusselse Museum van de Dijle. Het werk raakte in de vergetelheid en werd pas in 1999 teruggevonden in de Sint-Pancratiuskerk van Sterrebeek, waar het nu nog steeds hangt. Gatz erkent ook de kazuifel en stola van de ‘heiligenzussen’ Harlindis en Relindis, bekende volksheiligen in en rond Maaseik. De kazuifel en stola behoren tot één van de vroegste textielvoorbeelden uit de vroege middeleeuwen die in West-Europa bewaard zijn gebleven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier