In zijn aards bestaan heeft Franz Schubert ruim 600 liederen geschreven. Volgens pianist Nicolas Callot sluit wat Wannes Cappelle op zijn gitaar solo doet hard aan bij wat voornoemde toonkunstenaar in de 19de eeuw vermocht. Beiden vonden elkaar toen de zanger-gitarist van Het Zesde Metaal vorig jaar door het Festival van Vlaanderen Kortrijk gevraagd werd een programma samen te stellen.
...

In zijn aards bestaan heeft Franz Schubert ruim 600 liederen geschreven. Volgens pianist Nicolas Callot sluit wat Wannes Cappelle op zijn gitaar solo doet hard aan bij wat voornoemde toonkunstenaar in de 19de eeuw vermocht. Beiden vonden elkaar toen de zanger-gitarist van Het Zesde Metaal vorig jaar door het Festival van Vlaanderen Kortrijk gevraagd werd een programma samen te stellen.Nadat Callot een aantal liederen uit het repertoire van Schubert selecteerde, hertaalde Cappelle de teksten, geschreven door Duitse dichters als Johann Wolfgang von Goethe, in het West-Vlaams. "Ik ben trouw gebleven aan de inhoud én de partituur", zegt Wannes Cappelle. "Ook als daar iets instond dat niet meteen binnen mijn stembereik lag, ben ik toch de uitdaging aangegaan."Nicolas Callot bleef trouw aan de originele uitvoering van de werken, op een piano forte uit die tijd. "Zowel in het werk van Schubert als dat van Wannes steekt een grote vertelkracht", onderstreept de pianist. "Net daarom vind ik zijn interpretaties dichter bij de originele uitvoeringen aanleunen dan die van klassieke geschoolde zangers. Zij kunnen meer decibels aan, maar op ons album 'Kom, benevelt mie!' willen wij ons publiek de kans geven om opnieuw in de intimiteit van de nummers te kruipen. Alsof ze bij Wannes en mij in de kamer staan."Voor wie vertrouwd is met Het Zesde Metaal zal deze cd rauw klinken, vindt Wannes Cappelle. "Ik ben in dit avontuur gestapt om pop en klassiek netjes samen te brengen."Nicolas Callot vindt dat zijn muzikale confrater hierdoor breekbaarder en kwetsbaarder klinkt. "Los van het feit dat die kwetsbaarheid ook in de muziek zit, krijg je hierdoor als luisteraar het gevoel dat je iets beleeft. Een gevoel dat mensen ook 200 jaar geleden moeten hebben ervaren, toen ze in een kamer bij Schubert rond de piano zaten."