Donderdag is W-Fest van start gegaan op en rond Waregem Expo en dit voor de eerste keer in de paardenstad. Tot en met zondagavond kan elke bezoeker genieten van wat nu hip is en van new wave muziek. "De succesformule van ons klein festival is een unieke combinatie. Op lange termijn willen we uitgroeien tot een internationaal evenement", geeft organisator Erik De Ridder (51) mee.
...

Donderdag is W-Fest van start gegaan op en rond Waregem Expo en dit voor de eerste keer in de paardenstad. Tot en met zondagavond kan elke bezoeker genieten van wat nu hip is en van new wave muziek. "De succesformule van ons klein festival is een unieke combinatie. Op lange termijn willen we uitgroeien tot een internationaal evenement", geeft organisator Erik De Ridder (51) mee."Ons publiek kan je opdelen in twee profielen. Enerzijds heb je de liefhebbers van mainstream, van wat nu in de mode is. Anderzijds heb je de new wavefans. Allebei hebben ze een zwak voor muziek. Die eerste categorie zijn mensen die naar mainstreamgroepen uit de jaren 80 luisteren. De top-100 aller tijden en radiozender Nostalgie zijn bij hen populair. "Don't you want me baby" zal bij velen een belletje doen rinkelen. De leeftijd varieert tussen de 50 à 70 jaar. New wavers zijn daarentegen mensen die houden van minder gekende groepen. Zowel van vroeger als van nu. Dat profiel kan je verder opsplitsen in leeftijd. New wavers vanaf 35 jaar oud geven de voorkeur aan nieuwe bands die hun inspiratie halen uit de jaren 80. Boven de 45 jaar zijn de oudere muziekgroepen beter gekend", vertelt de man die naast het organiseren van dit festival ook uitgever van tijdschriften is. "De combinatie van die twee profielen is onze sleutel tot succes. Ze leren van elkaar en genieten bovendien van elkaars muziek. Een knap staaltje respect. Dat hebben we ontdekt de afgelopen jaren. Daarnaast is de 50-50 verhouding ideaal. Ik mag gerust zeggen dat wij het enige festival zijn dat die twee genres durft te mixen.""Daardoor wekken we veel interesse op in het buitenland zoals in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Brazilië. Maar momenteel neemt het Belgische publiek nog de bovenhand met een zestigtal procent", weet Erik De Ridder. "Voor een jong festival is dit een groot succes. Elk jaar zetten we een stap vooruit. Dat zie je aan de cijfers. Binnen een paar jaar willen we meer internationale uitstraling. Dat is een gezonde ambitie om naartoe te streven. We zijn alvast op de goede weg. Maar we beseffen dat ons festival niet zoals Rock Werchter of Pukkelpop zal worden. Dat hoeft ook niet", vindt Erik De Ridder."De werken in de Zuiderlaan vormen geen belemmering. De bezoekers kunnen zich parkeren op de Weymeerschen, de locatie waar Hype-O-Dream heeft plaatsgevonden. Van daar worden ze met shuttles gevoerd naar de rotonde tussen het Jeugdcentrum en Waregem Expo. Dat is al bij al slechts een tweehonderdtal meter wandelen. Dat is een ongekende luxe voor een festival. Normaal moet vijf keer het dubbele afgelegd worden. Maar ons volwassen publiek heeft het hart op de juiste plaats. Dit extraatje verdienen ze. Daarnaast wordt het complex van het Jeugdcentrum gebruikt als camping, goed voor zo'n duizend mensen. Daar kunnen de festivalgangers hun tent of mobilhome plaatsen. Verder was er de mogelijkheid om te kiezen voor accommodatie van de organisatie zelf. Wavetenten, W-lodges in de vorm van huisjes of B and Bee slaapboxen, in de vorm van bijenkorven. Alles was op voorhand al volzet", besluit de organisator. (JV)