"Ik loop al een tijdje met het idee rond om een toneelstukje te schrijven, waarin een aantal universele problemen aan bod komen", vertelt Gaspard Vandewalle. "Het bleef een vaag idee tot ik hier een tweetal jaar geleden over sprak met regisseur Kris Goris, die dit meteen een goed idee vond. Samen kwamen we tot het concept van een kort toneelstuk dat mobiel was. Alles kwam in een stroomversnelling terecht toen we begin dit jaar besloten deel te nemen aan het Theatercafé van de Pittemse basisschool, waar we het stuk voor het eerst opvoerden."
...

"Ik loop al een tijdje met het idee rond om een toneelstukje te schrijven, waarin een aantal universele problemen aan bod komen", vertelt Gaspard Vandewalle. "Het bleef een vaag idee tot ik hier een tweetal jaar geleden over sprak met regisseur Kris Goris, die dit meteen een goed idee vond. Samen kwamen we tot het concept van een kort toneelstuk dat mobiel was. Alles kwam in een stroomversnelling terecht toen we begin dit jaar besloten deel te nemen aan het Theatercafé van de Pittemse basisschool, waar we het stuk voor het eerst opvoerden.""Van bij aanvang stond vast dat het inhoudelijk de bedoeling was om enkele maatschappelijke thema's en levensbeschouwelijke vragen naar voren te brengen. Ondanks het feit dat het een zekere mate van entertainment heeft, ligt de klemtoon toch eerder op de inhoud dan op de vorm. Het is de bedoeling om het publiek te doen nadenken over een aantal vragen en situaties waar iedereen in zijn leven mee te maken krijgt. Om het stuk zo naturel en herkenbaar mogelijk te brengen, spelen we dit in het plaatselijke dialect. Een aantal onderwerpen die aan bod komen zijn abortus, euthanasie, dementie en eenzaamheid.""Ook de tegenstelling tussen geloof en atheïsme komt aan bod. Ik zag een tijd geleden een debat op televisie tussen de (inmiddels overleden) filosoof Etienne Vermeersch en (ondertussen gewezen) aartsbisschop André Leonard - geloof en ongeloof tegenover elkaar dus - en daar heb ik toch wel een zekere inspiratie uitgehaald. Ook het feit dat ik een fervent believer ben van de evolutietheorie van Charles Darwin heeft zeker een rol gespeeld. Deze invloeden uiten zich onder meer in de namen van de karakters. Niet toevallig heten de twee spelers Charles Vermeersch (van Darwin en Etienne Vermeersch ) en Gabriëlle Leonard (van de aartsengel Gabriël en André Leonard). De overleden vrouw van Charles heet Emma en zijn overleden dochter Annie, net als bij Charles Darwin.""Het stuk zelf draait rond twee eenzame senioren, Gabriëlle en Charles, die elkaar toevallig op een bankje in het bejaardentehuis ontmoeten en aan het praten geraken. Hij is een overtuigd atheïst en zij diep gelovig. Aanvankelijk staan ze qua opvattingen lijnrecht tegenover elkaar, maar gaandeweg groeien ze naar elkaar toe en ontstaat een hechte vriendschap.""Qua tijdsgeest werd bewust gekozen voor de periode tussen de twee wereldoorlogen, zodat ook actuele problemen zoals vluchtelingen, verrechtsing van de samenleving, groei van nationalisme, extremisme en oorlog aan bod kunnen komen. Ik heb als tegenspeelster bewust gekozen voor Marianne Bruneel, die na 31 jaar spelen kan bogen op een rijke ervaring. De regie is in handen van Kris Goris en de make-up en toebehoren worden verzorgd door Carine Van Poucke. Het stuk, dat om en bij de 50 minuten duurt, is mobiel en kan dus geboekt worden voor feesten, vergaderingen, straattheater, kerstmarkten...(JG)