Bram Devlaminck (18) en Wannes Bekaert (17) zijn allebei laatstejaarsleerlingen op trombone aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt. Bram volgt wetenschappen-wiskunde aan De Bron in Tielt, Wannes de richting industriële wetenschappen aan het Tieltse VTI. Je zal hen samen aan het werk horen in het stuk Pastorale van Eric Ewazen.
...

Bram Devlaminck (18) en Wannes Bekaert (17) zijn allebei laatstejaarsleerlingen op trombone aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt. Bram volgt wetenschappen-wiskunde aan De Bron in Tielt, Wannes de richting industriële wetenschappen aan het Tieltse VTI. Je zal hen samen aan het werk horen in het stuk Pastorale van Eric Ewazen."Tien jaar geleden koos ik voor de trombone tijdens de instrumentenvoorstelling van de academie", vertelt Bram, die afstudeert in de klas van Joren Elsen. "Vier jaar geleden ben ik dan bij Zanglust binnengerold, omdat mijn mama en opa hier al lid zijn. Natuurlijk is het niet evident om hier als 14-jarige te starten, maar in het begin heb ik heel wat hulp gekregen, onder andere van de hoorns. Ik vind het hier ook leuke muziek om te spelen, het is een genre dat ik echt wel weet te appreciëren."In tegenstelling tot Bram koos Wannes niet meteen voor de trombone. "Ik ben eigenlijk gestart op trompet, maar de trombone bleek na ongeveer anderhalf jaar een comfortabeler instrument voor mij", reageert hij. "Vijf jaar geleden begon ik dan ook contrabas te spelen, iets wat ik eigenlijk altijd al had willen doen, omdat ik het zo'n mooi instrument vind. Maar op de instrumentenvoorstelling werd de trompet erg leuk voorgesteld, dus ben ik daar eerst voor gegaan. Ik speel intussen drie jaar bij Zanglust en sinds vorig jaar zowel trombone als contrabas."Het was Bram die graag een werk met Zanglust had gebracht voor zijn eindexamen trombone. "Het is een kans die alle laatstejaarsleerlingen krijgen die ook lid zijn van Zanglust. Mijn leerkrachten zijn toen op zoek gegaan naar een passend stuk en bij Pastorale beland. Ik heb aan Wannes gevraagd of hij mee wilde spelen, maar dan op bastrombone." Dus kreeg Wannes enkele maanden geleden een bastrombone in de handen geduwd en kon het repeteren beginnen. "Het was even wennen aan het extra ventiel op een bastrombone en het is ook wel vervelend om te wisselen tussen de twee, maar die bastrombone is wel een leuk instrument", geeft Wannes nog mee. "Bram en ik gaan tijdens het stuk in dialoog met elkaar."Ook het koor van Zanglust zet tijdens het concert twee solisten in de kijker. Marian Desloovere (36) is alt en zingt sinds september 2005 bij het koor."Mijn muzikale carrière begon eigenlijk toen ik 11 jaar was en samen met mijn mama naar het Egems Gemengd Koor trok, een kamerkoor. Daarnaast heb ik ook dwarsfluit gespeeld. Maar toen ik begon te studeren, heb ik dat voorgenomen op de muziek. Later ben ik opnieuw begonnen, maar deze keer bij Zanglust. Ik heb ook enkele jaren zangles gevolgd aan de academie." Marian startte oorspronkelijk als sopraan, maar haar stem is intussen gedaald tot een altstem. "Al zing ik soms wel nog de hogere partij, maar het voelt veel comfortabeler om alt te zijn."Elke week nog maakt Marian de rit van Astene naar Tielt en terug om de repetities bij te wonen. "De band met Tielt is toch gebleven. Tijdens het concert mag ik een solo brengen met het nummer San Francisco. Dat is heel fijn, omdat ik ook bij een band zing en die twee werelden elkaar hier dus in kruisen. Symfonische rock is echt wel mijn ding."Ook Erna Goossens (50) mag zich solo laten horen, in Die letzte Rose uit de opera Martha van Friedrich von Flotow. Erna woont in Torhout en is een mezzosopraan. Ze is niet enkel actief bij het koor van Zanglust, maar ook in het orkest. "Ik speel mee bij het slagwerk als daar nood aan is", legt ze uit. Erna heeft dan ook acht jaar lang slagwerklessen gevolgd aan de muziekacademie van Mol. "Ik heb daarvoor gekozen, omdat ik zo kon genieten van de klank van een vibrafoon. Maar ik moest eerst twee jaar drummen. In die tijd was slagwerk trouwens niet zo'n evidente keuze voor een meisje. Later heb ik ook nog zangles gevolgd, iets wat ik intussen aan de Tieltse academie hernomen heb. Ik ben trouwens via het werk in Tielt beland en hier op zoek gegaan naar hobby's. Zo ben ik in 1996 bij Zanglust terechtgekomen. Er hangt hier zo'n fijne familiesfeer dat ik er ben gebleven."Thema voor het concert van Zanglust is Flower Power. "Denk aan amusement, maar ook heel wat afwisseling. Er is voor elk wat wils", vertelt Erna. "Niet enkel de muziek uit de flowerpowerperiode staat op het programma, maar ook muziek die aan bloemen gelinkt kan worden."De solisten hebben intussen allemaal hun favoriete werk uit het programma. "Ik vind de muziek uit de musical Hair erg leuk om te doen", geeft Erna mee.Bram kiest dan weer voor Marians solo. "San Francisco is zo'n dromerig liedje, daar kan ik echt van genieten.""Binnen het luikje over de bloemen valt mijn keuze op Berceuse 2 van Willy Soenen", vult Marian aan. Wannes' keuze valt dan weer op de Bloemenwals, een combinatie van The Beatles en Tchaikovsky. Daarnaast staat er onder andere ook een Beatles-medley van maar liefst een halfuur op het programma.Het concert Flower Power van Zanglust vindt plaats op zaterdag 25 mei om 20 uur in cc Gildhof in Tielt. De presentatie is in handen van Sara Couvreur en Victor Desmet, beide laatstejaarsleerlingen woord aan de Tieltse academie. Koor en orkest staan onder de leiding van Leen Van Hee en Bart Snauwaert.(Lien Depauw)