De Koninklijke Toneelkring Nut & Vermaak werd opgericht in 1880 in Bredene en heeft sinds 1918 Oostende als uitvalsbasis. In 2020 bestaat Nut & Vermaak dus 140 jaar en dat zou gevierd worden met een theaterdrieluik, dat tot in 2021 zou doorlopen, en een feest in de Kursaal. Maar corona besliste daar anders over. "Het heeft geen zin om in een hoekje te zitten blèten", zegt voorzitter Stefaan Menu. "Dat helpt toch niet. Maar dit doet hartzeer, ja."
...

De Koninklijke Toneelkring Nut & Vermaak werd opgericht in 1880 in Bredene en heeft sinds 1918 Oostende als uitvalsbasis. In 2020 bestaat Nut & Vermaak dus 140 jaar en dat zou gevierd worden met een theaterdrieluik, dat tot in 2021 zou doorlopen, en een feest in de Kursaal. Maar corona besliste daar anders over. "Het heeft geen zin om in een hoekje te zitten blèten", zegt voorzitter Stefaan Menu. "Dat helpt toch niet. Maar dit doet hartzeer, ja.""Onze geplande productie in juni was al afgelast. Alles werd toen afgelast. In januari en februari hadden we nochtans wel al gerepeteerd", begint Stefaan. "Maar we planden een productie met drie voorstellingen in december en dat leek ons, ten tijde van de versoepelingen van de maatregelen in mei-juni, haalbaar. Maar een tweetal weken geleden kreeg ik een telefoon van cultuurcentrum De Grote Post met de boodschap dat de huidige beperkingen van het aantal toeschouwers aangehouden blijven. Dat betekent dat in de Dactylozaal, waar we altijd spelen, geen 120, maar 28 toeschouwers worden toegelaten.""Een combinatie van single- en duotickets, waardoor mensen uit dezelfde bubbel bij elkaar kunnen zitten, maakte nog een verhoging tot 34 toeschouwers mogelijk. Maar ook dat is voor ons niet haalbaar. Bovendien is zaal Sluisvliet op de Opex, waar we altijd repeteren, niet toegankelijk door de coronamaatregelen. We wisten dus langs geen kanten waar en wanneer we konden repeteren. De repetities moeten dan ook nog eens met mondmasker en op afstand. Zonder zekerheid over de repetities en voor amper 34 man... heeft het zeker geen zin.""Je hebt je vaste kosten: SABAM, opvoeringsrechten, het huren van de zaal. Om die te kunnen betalen, heb je 80 tot 100 toeschouwers per voorstelling nodig. De rest is winst", rekent Stefaan voor. "Over een korting bij de Grote Post is nog niet gepraat, maar 330 euro om een hele week de zaal te mogen gebruiken, dat is nu niet de grootste kost. Stel dat De Grote Post het maximale aantal optrekt tot 60, de helft van anders. Dan zijn we er financieel nog niet, maar als er dan opeens een derde golf komt... was al je moeite voor niets. Zolang er geen vaccin is, mag je het vergeten. Volgend jaar is dus ook onzeker, al hopen we in mei 2021 toch te spelen.""Als deze toestand nog jaren zou aanhouden, wordt het helemaal dramatisch voor de cultuursector, zeker voor de amateurs", vreest Stefaan. "We krijgen ook geen subsidies, want die worden berekend op basis van onze werking en die is er nu niet. Dan moet er toch iets gedaan worden om onze vaste kosten naar beneden te halen. Maar met maar 34 mensen is ook de respons van het publiek heel anders. Je beleeft er als acteur veel minder plezier aan.""In oktober zouden we een jubileumviering houden in de Kursaal. Dat moet ik nog afzeggen. Als oudste nog werkende culturele vereniging van Oostende wilden we een viering met wat grandeur. Maar het zal niets zijn. Natuurlijk doet dit zeer aan het hart. In de geschiedenisboeken over onze kring zal ik geboekstaafd blijven als de voorzitter die zoveel voorstellingen heeft afgelast. Maar de gezondheid gaat nog altijd voor. Laat ons hopen dat de mensen nu hun verstand gebruiken en de maatregelen naleven."