Toch geen Instagrammuseum aan de kust, maar wel weer in Brussel

Hannes Coudenys sluit niet uit dat er in 2021 wel een editie aan de kust komt. © gf
Bert Vanden Berghe

Vorig jaar maakte de Kortrijkse ondernemer en social media-fenomeen Hannes Coudenys indruk met Smile Safari, een pop-up museum voor Instagrammers. Het plan was om deze zomer een vervolg te brengen aan onze kust. Dat komt er nu niet, maar Smile Safari krijgt wél een vervolg in Brussel komende augustus.

In het buitenland bestond het al even: een kleurrijke pop-upruimte met leuke achtergronden waar mensen een originele Instagram-foto konden nemen. Vorig jaar bracht Kortrijkzaan Hannes Coudenys, zelden om een stunt verlegen, dat concept naar ons land, meer bepaald in Tour & Taxis in Brussel. Op drie maanden tijd kwamen zo’n 25.000 bezoekers over de vloer, waardoor een vervolg niet kon uitblijven.

Langere periode

“De bedoeling was dat we deze zomer een nieuwe editie op poten zouden zetten aan onze kust”, aldus Hannes. “We waren eigenlijk al zo goed als rond, maar door de coronacrisis zag het er opeens niet goed uit. Omdat het intussen duidelijk is geworden, dat een bezoek aan de kust deze zomer allerminst vanzelfsprekend wordt, besloten we om het niet te laten doorgaan. Jammer, want we hadden echt wel heel wat geweldige dingen in petto. In de plaats daarvan trekken we nu naar Brussel voor een nieuwe editie, begin augustus.”

TikTok zal een prominentere rol krijgen in de nieuwe editie in Brussel

De beslissing werd vooral genomen omdat een eventuele tweede lockdown niet uit te sluiten valt. “Als je dan weer de deuren moet sluiten, dan is dat financieel een enorm risico. Dan opteren we beter voor een langere periode, in het Brusselse. Mensen zullen deze zomer zeker op zoek zijn naar leuke dingen om te doen in eigen land, dus kunnen we daar zeker een antwoord op bieden.”

Gezocht: partners en merken

Een precieze locatie ligt nog niet vast en Hannes is naar eigen zeggen ook nog volop op zoek naar partners en merken. “Bij de grote merken zijn ze wat afwachtend, een heel ander verhaal dan vorig jaar. Toch heb ik er alle vertrouwen in dat we tegen augustus opnieuw een mooie editie kunnen afleveren.”

Hannes en zijn team bedenken intussen heel wat nieuwe constructies. “Het fijnste van dit project”, grijnst Hannes. “Belangrijk is ook dat we alles zo vlot en veilig mogelijk laten verlopen voor de bezoeker.”

TikTok

Vorig jaar werd er gewerkt met timeslots en ondanks de drukte verliep een bezoek eigenlijk heel gecoördineerd. “Desinfectiecabines, extra mensen inschakelen… ik ben ervan overtuigd dat de bezoeker een zorgeloze ervaring zal hebben”, klinkt het. Nieuw dit jaar is dat ook TikTok een prominentere rol krijgt binnen het verhaal.

Ondertussen wordt er achter de schermen van het creatief agentschap van Hannes hard gewerkt aan The Jamies. Een festival dat online contentmakers in de schijnwerpers moet zetten, in aanloop van het vernieuwde Filmfestival in Oostende, eind januari. “Ook daar zitten we op schema. Binnenkort hopen we daar meer over te communiceren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier