Theater aan Zee presenteerde dit jaar 212 verschillende projecten met in totaal 673 opvoeringen. Een vierde van de activiteiten was gratis, waaronder het openingsconcert Water & Fire van BL!NDMAN op een ponton op de vijver van het Leopoldpark. "Hoewel het concert en het vuurspektakel volledig in de regen doorging, werd het bijgewoond door zo'n 3.000 toeschouwers", aldus de organisatie.

De vele opvoeringen werden gepresenteerd op 61 locaties verspreid over de stad en de haven. "In totaliteit werd een zaalbezetting van 90 procent gemeten, goed voor 55.000 verkochte tickets, een stijging van 10 procent ten opzichte van 2016. De Versluys|Dôme, de Oostendse basketzaal, werd voor het eerst ingericht tot een theaterzaal voor 550 toeschouwers en was volledig uitverkocht. TAZ gaat op zoek naar een tweede grote zaal om de stijgende vraag naar tickets te kunnen opvangen", klinkt het.

Café Koer valt opnieuw in de smaak

Ondanks het slechte weer, was er ook veel volk voor de openluchtactiviteiten en voor de ambiance op het festivalcentrum Café Koer in het Leopoldpark. Voor alle activiteiten samen, betalend en gratis, schat TAZ een bereik van 130.000 bezoekers.

Er was heel wat ambiance op het festivalcentrum Café Koer in het Leopoldpark., MF
Er was heel wat ambiance op het festivalcentrum Café Koer in het Leopoldpark. © MF

Ook gastcurator Dirk Pauwels blikt tevreden terug en uit een enorme dankbaarheid naar iedereen die het festival mogelijk maakte. De vele persoonlijke contacten met medewerkers, artiesten en publiek symboliseerden het familiegevoel en de warme aanpak van iedereen betrokken bij TAZ#2017. "Alles is gezegd, alleen de meeuwen blijven krijsen", aldus Dirk Pauwels, die ook zijn medewerking verleende aan de speciale stuntkrant van De Zeewacht in het kader van Theater aan Zee.

Prijzen voor Piste, House en Gebergte

Jonge theatermakers, muziekbands en dichters nemen een prominente positie in het festivalprogramma. Aan het einde van de tiendaagse reikte de jury de prijzen uit. De TAZ-KBC Jongtheaterprijs (10.000 euro) werd gewonnen door Michiel Deprez met de voorstelling Piste. De Sabam Jongtheaterschrijfprijs (7.500 euro) werd gewonnen door Lester Arias met de voorstelling House. De Poëziedebuutprijs Aan Zee gaat naar Idwer de la Parra. De TAZ Jongmuziekprijs werd gewonnen door de jonge muziekband In Een Discotheek. De jeugdjury van Mu-zee-um, de kunst-educatieve organisatie in Oostende, koos voor Gebergte van Matthias Van debrul.

Nieuwe gastcurator voor TAZ#2018

De gastcurator voor de volgende TAZ-editie is de Oostendse Barbara Raes. "Barbara Raes werkt samen met kunstenaars, ritueelbegeleiders, mensen uit de uitvaartsector, ontwerpers, studenten sociale agogiek, enz. alternatieve afscheidsrituelen uit. Ze richtte haar eigen organisatie 'Beyond the spoken' op, een werkplaats voor niet-erkend verlies en is volop bezig aan haar onderzoekstraject getiteld Open Einde aan het KASK, School of arts in Gent", laat communicatieverantwoordelijke Tatjana Bonne weten.

"Het spreekt vanzelf dat wat ik doe een belangrijke stempel op het festival zal drukken", laat Barbara Raes weten. "Eigenlijk wilde ik niet meer programmeren, maar deze vraag krijgen in de stad waar ik geboren ben in het jaar waarin ik mijn driejarig onderzoek afrond, die wou ik met open armen ontvangen. Er zal voor mij een soort cyclus rond zijn in 2018."

Gastcurator Dirk Pauwels is iedereen die het festival mogelijk maakte enorm dankbaar., MF
Gastcurator Dirk Pauwels is iedereen die het festival mogelijk maakte enorm dankbaar. © MF

Inhoudelijk wil ze het leven naast de dood zetten en daarin een belangrijke rol toewijzen aan het helende van de kunsten. "Kunst kan genezen door te wijzen naar waar het pijn doet. Barbara Raes doet dit niet alleen voor TAZ, maar vanuit haar geloof in de relevantie van wat ze doet en in het belang van kunstenaars voor de samenleving. "Kunst is niet alleen iets waar je tickets voor koopt, maar wat je overkomt en wat je verandert. Kunstenaars zijn goede katalysators. Zij kunnen transformeren. Denk aan een voorstelling die je geraakt heeft: je komt anders buiten dan je bent binnengegaan. Mensen hoeven niet bang te zijn dat het een bloedserieuze editie wordt. Er zullen producties zijn waar je een tik van krijgt, maar dan ga je even wandelen langs de zee. TAZ#2018 wordt net een uitnodiging aan het publiek om het leven te leven."

De thematieken van dit onderzoek, kunst-zorg-uitvaart, neemt Barbara Raes mee in haar curatorschap voor TAZ#2018, volgend jaar van 26 juli tot en met 4 augustus.

(MF)

Theater aan Zee presenteerde dit jaar 212 verschillende projecten met in totaal 673 opvoeringen. Een vierde van de activiteiten was gratis, waaronder het openingsconcert Water & Fire van BL!NDMAN op een ponton op de vijver van het Leopoldpark. "Hoewel het concert en het vuurspektakel volledig in de regen doorging, werd het bijgewoond door zo'n 3.000 toeschouwers", aldus de organisatie.De vele opvoeringen werden gepresenteerd op 61 locaties verspreid over de stad en de haven. "In totaliteit werd een zaalbezetting van 90 procent gemeten, goed voor 55.000 verkochte tickets, een stijging van 10 procent ten opzichte van 2016. De Versluys|Dôme, de Oostendse basketzaal, werd voor het eerst ingericht tot een theaterzaal voor 550 toeschouwers en was volledig uitverkocht. TAZ gaat op zoek naar een tweede grote zaal om de stijgende vraag naar tickets te kunnen opvangen", klinkt het.Ondanks het slechte weer, was er ook veel volk voor de openluchtactiviteiten en voor de ambiance op het festivalcentrum Café Koer in het Leopoldpark. Voor alle activiteiten samen, betalend en gratis, schat TAZ een bereik van 130.000 bezoekers.Ook gastcurator Dirk Pauwels blikt tevreden terug en uit een enorme dankbaarheid naar iedereen die het festival mogelijk maakte. De vele persoonlijke contacten met medewerkers, artiesten en publiek symboliseerden het familiegevoel en de warme aanpak van iedereen betrokken bij TAZ#2017. "Alles is gezegd, alleen de meeuwen blijven krijsen", aldus Dirk Pauwels, die ook zijn medewerking verleende aan de speciale stuntkrant van De Zeewacht in het kader van Theater aan Zee.Jonge theatermakers, muziekbands en dichters nemen een prominente positie in het festivalprogramma. Aan het einde van de tiendaagse reikte de jury de prijzen uit. De TAZ-KBC Jongtheaterprijs (10.000 euro) werd gewonnen door Michiel Deprez met de voorstelling Piste. De Sabam Jongtheaterschrijfprijs (7.500 euro) werd gewonnen door Lester Arias met de voorstelling House. De Poëziedebuutprijs Aan Zee gaat naar Idwer de la Parra. De TAZ Jongmuziekprijs werd gewonnen door de jonge muziekband In Een Discotheek. De jeugdjury van Mu-zee-um, de kunst-educatieve organisatie in Oostende, koos voor Gebergte van Matthias Van debrul.De gastcurator voor de volgende TAZ-editie is de Oostendse Barbara Raes. "Barbara Raes werkt samen met kunstenaars, ritueelbegeleiders, mensen uit de uitvaartsector, ontwerpers, studenten sociale agogiek, enz. alternatieve afscheidsrituelen uit. Ze richtte haar eigen organisatie 'Beyond the spoken' op, een werkplaats voor niet-erkend verlies en is volop bezig aan haar onderzoekstraject getiteld Open Einde aan het KASK, School of arts in Gent", laat communicatieverantwoordelijke Tatjana Bonne weten."Het spreekt vanzelf dat wat ik doe een belangrijke stempel op het festival zal drukken", laat Barbara Raes weten. "Eigenlijk wilde ik niet meer programmeren, maar deze vraag krijgen in de stad waar ik geboren ben in het jaar waarin ik mijn driejarig onderzoek afrond, die wou ik met open armen ontvangen. Er zal voor mij een soort cyclus rond zijn in 2018."Inhoudelijk wil ze het leven naast de dood zetten en daarin een belangrijke rol toewijzen aan het helende van de kunsten. "Kunst kan genezen door te wijzen naar waar het pijn doet. Barbara Raes doet dit niet alleen voor TAZ, maar vanuit haar geloof in de relevantie van wat ze doet en in het belang van kunstenaars voor de samenleving. "Kunst is niet alleen iets waar je tickets voor koopt, maar wat je overkomt en wat je verandert. Kunstenaars zijn goede katalysators. Zij kunnen transformeren. Denk aan een voorstelling die je geraakt heeft: je komt anders buiten dan je bent binnengegaan. Mensen hoeven niet bang te zijn dat het een bloedserieuze editie wordt. Er zullen producties zijn waar je een tik van krijgt, maar dan ga je even wandelen langs de zee. TAZ#2018 wordt net een uitnodiging aan het publiek om het leven te leven."De thematieken van dit onderzoek, kunst-zorg-uitvaart, neemt Barbara Raes mee in haar curatorschap voor TAZ#2018, volgend jaar van 26 juli tot en met 4 augustus.(MF)