Het Gouden Dons is het kleine zusje van de Gouden Veer, een belangrijke prijs binnen de wereld van de copywriting. Het was Mathieu zijn docent, Wouter De Schepper, die een aantal brieven van leerlingen instuurde om de prijs te winnen. "Ik zit in het tweede jaar marketing-sales aan Hogeschool Vives campus Kortrijk", vertelt Mathieu Vanderschaeghe (22). Hij groeide op in Wingene en woont er nog altijd. "Ik volgde de middelbare school aan De Bron in Tielt en ging daarna voor een carrière in het profvoetbal."
...

Het Gouden Dons is het kleine zusje van de Gouden Veer, een belangrijke prijs binnen de wereld van de copywriting. Het was Mathieu zijn docent, Wouter De Schepper, die een aantal brieven van leerlingen instuurde om de prijs te winnen. "Ik zit in het tweede jaar marketing-sales aan Hogeschool Vives campus Kortrijk", vertelt Mathieu Vanderschaeghe (22). Hij groeide op in Wingene en woont er nog altijd. "Ik volgde de middelbare school aan De Bron in Tielt en ging daarna voor een carrière in het profvoetbal." "Ik voetbalde drie jaar bij de jeugd van KSV Roeselare en kon uiteindelijk bij het eerste elftal geraken. Daarna hoorde ik nog een jaar bij de eerste ploeg van Cercle Brugge, maar ik besloot daarna om wat te dalen in niveau en me toe te leggen op het studeren. Het commerciële sprak me altijd al aan en ik wilde ook graag een richting waarin talen belangrijk waren." Momenteel is Mathieu keeper in de nationale voetbalreeksen bij Mandel United in de tweede amateurklasse A.Zijn verleden als profvoetballer heeft hem alvast geen windeieren gelegd bij het maken van zijn lesopdracht. "De opdracht kwam er in de lessen direct marketing", legt hij uit. "De inhoud van de mail mochten we zelf kiezen, maar we moesten een direct mail maken zoals we dat ook in het bedrijfsleven naar klanten toe zouden doen. Mijn brief gaat over een fictieve voetbalstage, die ik aanbied vanuit het standpunt van het kind. Het zou in principe door de kinderen zelf geschreven kunnen zijn. 'Is jouw kind de nieuwe Dries Mertens?', is hoe ik de brief formuleerde, met uiteindelijk als invalshoek dat elke ouder trots mag zijn op de inzet van zijn of haar kinderen en wat ze daarmee bereiken."De brief schrijven ging niet vanzelf. "Ik ben van nul gestart, eerst zonder de tips en de cursus. Dat gaf me de mogelijkheid om daarna veel te verbeteren aan die eerste versie, door de tips dan wel toe te passen. Ik heb er veel tijd in gestoken, maar dat heeft onze docent Wouter De Schepper zeker ook gedaan. Aan elke leerling gaf hij immers tussentijdse feedback. De opdracht telde ook mee voor ons examen. Uiteindelijk liet hij weten dat hij zeven brieven had geselecteerd om deel te nemen aan Het Gouden Dons." Mathieu kwam als winnaar uit de bus en krijgt nu een exclusieve cursus copywriting cadeau. "Het is een cursus waaraan maximum 20 mensen mogen deelnemen. Daar hangt ook een flink prijskaartje aan vast. Ik ben er dus erg blij mee."Mathieu kan zijn kennis binnenkort al in de praktijk omzetten. "Via een goede vriend botste ik op een vacature voor een bedrijf in Dottenijs, iets wat me op het lijf geschreven leek. Ik heb gesolliciteerd en ben aangenomen. Binnenkort mag ik dus starten op de marketingafdeling van een bedrijf gespecialiseerd in onder andere heftrucks. Mijn laatste jaar zou ik graag via afstandsonderwijs afwerken. Want dat diploma blijf ik toch belangrijk vinden", besluit Mathieu Vanderschaeghe. (LDW)