Standbeeld Kortrijkse Metalband Amenra krijgt nieuwe bestemming: “Complete en absolute zever”

© CLL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Roept de Kortrijkse Metalband Amenra demonische geesten en duivels op? Als het van de burgemeester van het Franse Halluin afhangt wel. Hij beval dan ook de onmiddellijke verwijdering van hun standbeeld, dat ter ere van hun 20-jarig bestaan werd rechtgetrokken.

De gitaarduivels van Amenra vierden twee decennia op de planken met twee unieke en compleet uitverkochte kerkconcerten. De apotheose volgde op zondagavond, toen een metershoog beeld naar de hand van Meens kunstenaar Johan Tahon, tijdens een vuurspektakel tot leven werd gewekt. De toeschouwers genoten met volle teugen van de belevenis, het stadsbestuur van Halluin was heel wat minder onder de indruk. Het beeld stond op Frans grondgebied en mocht meteen ophoepelen, richting België.

Een erg merkwaardige en onbegrijpelijke beslissing waar het vooral het argument is dat heel wat mensen met verstomming slaat. Volgens de Franse burgervader Gustave Dassonville zou er aan het beeld een satanische nasmaak kleven en die heeft hij liever niet op zijn grondgebied.

“Complete en absolute zever”, klinkt het bij Colin H van Eeckout, de frontman van de metalgroep. “En eerlijk, ik trek het me niet meer aan. Het was al snel duidelijk dat je met die mensen niet kunt spreken dus wat moeten we er nog woorden aan vuil maken? Je hebt een bevolkingsgroep die begrijpt wat we verwezenlijken en dan heb je een groep die het voor geen meter begrijpt. De burgemeester van Halluin behoort tot die laatste groep.”

Nieuwe bestemming wringt

Het beeld kreeg een nieuwe bestemming, een verplaatsing die wringt bij de frontman. “Het volledige idee van het beeld was dat het net op een eiland tussen twee steden moest staan, een brug moest vormen en het vuurspektakel zorgde voor die symbolische link. Nu staat het op een stadsplein, waar het eigenlijk niet moest staan. Over satanische rituelen gesproken, ik was net bezig met het schilderen van pentagrammen op naakte vrouwen.”

De aparte humor verbergt een totaal onbegrip voor de plotse beslissing, onbegrip dat ook in het Meense stadsbestuur weerklinkt. “De afspraken werden meer dan een jaar geleden reeds gemaakt”, horen we bij Griet Vanryckegem, bevoegd schepen. “Dat er nu plots zo een ommekeer is, dat begrijpt inderdaad helemaal niemand. Wij kunnen helaas niets anders dan hun wensen te respecteren, het beeld stond inderdaad op Frans grondgebied. We hebben dan ook meteen het nodige gedaan om het beeld te verwijderen en het een mooie plaats in Menen te geven. Wie het wil bewonderen trekt hiervoor best richting CC De Steiger, de nieuwe thuisbasis voor het kunstwerk. Het staat in één lijn met het kunstwerk ‘Natal’, eveneens van de hand van Johan Tahon. We vonden dit een passend en mooi eerbetoon. Waar het later terecht zal komen, dat zullen ten gepaste tijde dan bekijken.”

De kunstenaar zelf? Die lacht wanneer we hem met het verhaal confronteren. “Wie aanwezig was op het spektakel kan niet anders dan de absolute schoonheid van het geheel te bewonderen”, klinkt het. “Dit was een intense, artistieke belevenis voor iedereen. Waar die arme man het idee haalt dat dit ook maar enigszins met satanisme wordt gelinkt, het is me een totaal raadsel. Misschien is hij het soort mens dat kunst niet helemaal begrijpt, het soort persoon dat meteen aan duivels denkt wanneer hij een kruis en vuur ziet. Gaat hij ook misdaadromans over moorden uit zijn stad bannen? Wie weet zijn die schrijvers ook allemaal moordenaars? Dit kon een prachtig moment van culturele uitwisseling zijn geweest, het werd een gemiste kans.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier