Vijf jaar later is de stad tot de aankoop van het beeld overgegaan en en vierde er tegelijk haar 50ste verjaardag in aanwezigheid van tal van sympathisanten. Een heel feestelijke dag voor de kunstenares, van wiens werk er tot 2 juli ook nog een tentoonstelling loopt in Broeltoren Noord onder de titel 'Journey'.
...

Vijf jaar later is de stad tot de aankoop van het beeld overgegaan en en vierde er tegelijk haar 50ste verjaardag in aanwezigheid van tal van sympathisanten. Een heel feestelijke dag voor de kunstenares, van wiens werk er tot 2 juli ook nog een tentoonstelling loopt in Broeltoren Noord onder de titel 'Journey'.'Happy birthday to you' en 'lang zal ze leven', klonk het aan de oevers van de Leie. Bar Amorse, aan de overkant, was nog gesloten, maar toch werd het glas geheven. Na de hoerakreten nam Schepen van Cultuur Axel Ronse het woord, en herinnerde eraan dat Moeder Aarde intussen vijf jaar aan de oevers van de Leie ligt, mede door toedoen van zijn collega Wout Maddens. "We kregen het beeld in bruikleen. Een unieke kans voor de stad. Het beeld is intussen iconisch geworden voor de stad, voor de inwoners. Het typeert de streek. En daar blijft het niet bij. We hebben er als college echt voor gekozen om als stad een sprong vooruit te nemen op vlak van beeldende kunsten. We hebben veel sterke beeldende kunstenaars hier in Kortrijk. Ook een sterke traditie. Maar we tonen nog te weinig beeldende kunst. Op dat vlak hebben we nog een inhaalbeweging te maken. Daarom ook het nieuwe museum dat er in 2022 komt. Maar we gaan dus ook de Kortrijkse kunstenaars meer en meer een pied-de-stal geven. Dit is nog maar een begin.""Er komt in juni een beeld van José Vermeersch in Bissegem, en ook één in Heule," kondigde Axel Ronse nog aan. "Er komt ook een José Vermeersch-plein. In de zomer hebben we een tentoonstelling met Tinus Vermeersch, de kleinzoon van José Vemeersch. De komende zes jaar worden de jaren van de beeldende kunst in Kortrijk, waarbij we vooral onze eigen Kortrijkse kunstenaars in het voetlicht willen zetten. En ook in het kader van ons nieuw museum gaan we ook wel inzetten op eigen Kortrijkse kunstenaars. Plaatselijke kunstenaars zijn al te vaak geen sant in eigen land, en daar willen wij mee breken. Dat kan onze ambities als culturele hoofdstad alleen maar ten goede komen. En we zijn heel blij dat we iemand als Ann in onze stad hebben, dat zij ook bewust heeft gekozen voor onze stad. Zij heeft indertijd een beetje een risico genomen door te zeggen: we gaan dat beeld hier in bruikleen geven. Een werk waar ze lang aan heeft gewerkt, en al haar passie in gestoken heeft. We zijn zeer blij dat Moeder Aarde hier permanent zal blijven.""Misschien moet dit inderdaad een voorbeeld zijn van hoe we het in de toekomst moeten aanpakken," vulde Wout Maddens aan. En hij spoelde even terug in de tijd. "We hebben Ann en haar Moeder Aarde ontdekt in Sint-Martens-Latem, waar Moeder Aarde 1 ligt. Ann wou Moeder Aarde 2 hier een plek geven in Kortrijk. Maar je weet hoe dat gaat als je dat officieel vraagt aan de stad. Dan wordt aarde modder en verzinkt zo'n aanvraag in commissies en aan het einde van de rit ligt dat beeld er niet. Maar wij hebben dat toen anders aangepakt, nietwaar Ann? We hebben onze fietsen genomen en gekeken waar we dat beeld konden leggen. Een week later stond hier een kraan, los van alle commissies, los van alle goedkeuringen en plots lag Moeder Aarde hier. Ann Deman onderbreekt hem en zegt: "Zonder verplichtingen. Je hebt gewoon gezegd: 'We leggen het daar en we zien wel." .Maddens knikt en gaat verder: "Zie hoe mooi ze hier ligt. Ze ligt er perfect verzorgd bij. Ik ben jou, Axel, dan ook heel dankbaar dat je het initiatief genomen hebt om Moeder Aarde in stadsbezit te nemen en dat je ook deze mooie plek voorgoed voor Moeder Aarde gereserveerd hebt. Ze maakt intussen deel uit van deze buurt en niemand kan zich nog inbeelden dat ze hier verdwijnt. Nergens kan ze beter liggen dan hier."