"Op mijn 18de ben ik in Leuven gaan wonen. Ik heb er drie jaar zang en piano gevolgd aan het Lemmensinstituut", vertelt Nathalie, dochter van Walter Denyft en Linda Volcke. "Daarna heb ik nog zes jaar zang gestudeerd aan het Conservatorium van Maastricht, waar ik mijn Master-diploma behaalde. Na mijn studies heb ik het geluk gehad om direct een zangcoach te ontmoeten waar ik een enorme klik mee had en ik volg nu nog steeds privéles bij haar. Aangezien ik vaak in Nederland en Duitsland zing, was terug naar West-Vlaanderen komen wonen geen optie, dus woon ik nu al enkele jaren in Antwerpen."
...

"Op mijn 18de ben ik in Leuven gaan wonen. Ik heb er drie jaar zang en piano gevolgd aan het Lemmensinstituut", vertelt Nathalie, dochter van Walter Denyft en Linda Volcke. "Daarna heb ik nog zes jaar zang gestudeerd aan het Conservatorium van Maastricht, waar ik mijn Master-diploma behaalde. Na mijn studies heb ik het geluk gehad om direct een zangcoach te ontmoeten waar ik een enorme klik mee had en ik volg nu nog steeds privéles bij haar. Aangezien ik vaak in Nederland en Duitsland zing, was terug naar West-Vlaanderen komen wonen geen optie, dus woon ik nu al enkele jaren in Antwerpen." Over haar studiekeuze heeft Nathalie nooit getwijfeld. "Hoewel ik Latijnse deed en veel van mijn klasgenoten geneeskunde of rechten gingen studeren, wist ik al op heel jonge leeftijd dat ik muzikante wou worden. Ik was zes toen mijn ouders mij in Oostenrijk meenamen naar een voorstelling van Die Zauberflöte van Mozart en direct daarna zei ik dat ik dit ook wou doen. Die Zauberflöte is een beetje een rode draad in mijn carrière. Ik vertolkte al verschillende rollen uit deze opera. Vrijdagavond zing ik trouwens ook één van de aria's van de Königin der Nacht op het concert.""Een sopraan heeft eigenlijk geen typische werkdag", vervolgt Nathalie. "Alles hangt ervan af of ik in een repetitieperiode zit, voorstellingen heb, thuis studeer of onderweg ben naar een auditie of een coaching ... Tijdens een repetitieperiode voor een opera ben ik idealiter een aantal weken enkel daarmee bezig. Dan verblijf ik meestal op hotel in Nederland en dan wordt er elke dag gewerkt met de regisseur, de dirigent en de choreograaf. Later komt daar ook het koor en het orkest bij. Een paar weken weg van huis, weg van de normale wereld, samen met een hele cast die dan een soort familie van je wordt. Tijdens de dagen waarop ik 's avonds een voorstelling of een concert heb, probeer ik uit te slapen en mij rustig voor te bereiden voor ik naar het theater ga. Het hoogtepunt van mijn energie moet tussen 20 en 23 uur 's avonds pieken en dat gaat niet als je al van 's morgens vroeg druk in de weer bent. Maar er zijn ook dagen waarop ik 's ochtends vroeg een begrafenis zing in Antwerpen, daarna naar Maastricht rijd voor een coaching bij mijn lerares, om dan tot 's avonds laat te repeteren in Brussel. Ik reis dus wat af", lacht ze."Op dit moment is het heel druk met kerst- en nieuwjaarsconcerten en bijhorende repetities. Eind januari gaat dan de nieuwe productie van het Vlaams Muziek Theater in première, Het Land van de Glimlach, waarin ik de vrouwelijke hoofdrol speel. Deze productie trekt tot begin mei door Vlaanderen. Van maart tot en met mei ben ik ook op tournee in Nederland met Opera Compact, waarin ik de mooie rol zing van Donna Anna in Don Giovanni van Mozart", blikt Nathalie al even vooruit."Een verkoudheid is de nachtmerrie van elke zanger, want als deze op je stem slaat, valt daar weinig aan te doen. Zeker deze tijd van het jaar is gevaarlijk: je komt overal verkouden mensen tegen en je kunt jezelf ook niet opsluiten. Als zangers in een ruimte vol met mensen komen, hebben ze altijd direct in de gaten wie er aan het hoesten of snotteren is. Ik heb zelf gelukkig nog geen concerten moeten annuleren omdat ik geen stem had. Je hebt natuurlijk altijd nog je techniek waarop je kunt terugvallen, want een goede techniek kan veel opvangen. Als zanger weet je dat je gezond moet leven, veel water drinken en moet zorgen voor een goede conditie, want zingen is topsport."Het concert vrijdag brengt een greep uit het repertoire van het Vlaams Muziek Theater. "Er is ook een fantastisch optreden van het Vilja Duo, met Bram en Irina, het dansduo dat in Belgium's Got Talent (VTM) door de jury direct naar de finale gestemd werd. Bram werkt al jaren als choreograaf, regisseur en danser bij het Vlaams Muziek Theater, terwijl Irina er danseres is. Het is zalig om met dit duo te mogen samenwerken", besluit Nathalie Denyft.(Jeffrey Dael)