Jos Lewille - inmiddels 81 maar nog altijd vol operettevuur - stichtte in 2011 met nog enkele mensen a Tempo. "De jaren ervoor hadden we in Tielt het succesrijke Tielts Operette Podium (T.O.P.) en een ruim publiek, toch besliste een van de leiders om ermee te stoppen. Ikzelf en enkele anderen zagen dat niet zitten en wilden voortdoen. Stiekem hadden we wel gehoopt op enige medewerking van nog overblijvende mensen in Tielt, maar dat was niet het geval. Waarom, weet ik niet."
...

Jos Lewille - inmiddels 81 maar nog altijd vol operettevuur - stichtte in 2011 met nog enkele mensen a Tempo. "De jaren ervoor hadden we in Tielt het succesrijke Tielts Operette Podium (T.O.P.) en een ruim publiek, toch besliste een van de leiders om ermee te stoppen. Ikzelf en enkele anderen zagen dat niet zitten en wilden voortdoen. Stiekem hadden we wel gehoopt op enige medewerking van nog overblijvende mensen in Tielt, maar dat was niet het geval. Waarom, weet ik niet."Jos en nog enkele vrienden bleven na die opdoffer niet bij de pakken zitten. "We speelden de jaren erop in onder andere het Gildhof in Tielt niet alleen operettes, maar ook operetteconcerten. Mooie producties met bekende solisten. We hebben ook een eigen 24-koppig orkest, soms aangevuld met nog andere bekende solisten. Met dat orkest begeleiden we niet alleen operettes, maar spelen we ook operetteconcerten en zelfs klassieke concerten.""In september 2016 zouden we in 't Gildhof in Tielt, dat een tijdje gesloten was geweest omdat er asbest moest uit verwijderd worden, drie keer de operette Musketiers in het klooster spelen, maar de derde opvoering kon niet doorgaan omdat er opnieuw asbest was vastgesteld, wat een groot verlies was voor ons." Na die annulering ging a Tempo dan ook op zoek naar andere locaties. En zo kwamen ze bij Cultuurhuis De Leest in Izegem terecht, waar ze opvoeringen brachten van Die Fledermaus.In Tielt wilde a Tempo niet meer blijven. "Ook niet na de restauratie van het Gildhof. Omdat er daar geen orkestbak meer is en onvoldoende ruimte om nog een orkest van 24 muzikanten te plaatsen. In De Leest is die ruimte voor een groot orkest er wel. Bovendien hadden we daar bij onze opvoering vorig jaar een optimale samenwerking met de technici en andere medewerkers van het cultuurhuis. En de akoestiek is er veel beter, want sinds de werken aan het Gildhof is de klank er nogal zwak. Argumenten genoeg om onze thuisbasis naar Izegem over te brengen. Het eerste contact met cultuurschepen Kurt Himpe verliep vlot." "Ons bestuur werd bijzonder goed ontvangen en de schepen vindt het best oké dat a Tempo zijn thuisbasis naar De Leest overbrengt. We repeteren er, we zijn er opgenomen in de vaste programmering van het cultuurhuis, we kunnen meegenieten van de communicatiekanalen van De Leest... Belangrijk voor een semi-professionele vzw en een unieke kans om a Tempo verder uit te bouwen. En we willen daar uiteraard een nieuw publiek aanboren."Omdat er maar weinig data meer vrij waren in De Leest moet a Tempo zich dit en volgend jaar beperken tot twee optredens. Op 3 november is er om 15 uur in de schouwburg het concert Operetteparels met Diane Verdoodt, Leen Van Hoecke, Ludwig Van Gijzegem en Daniel Van Quickelberghe. Pas in november van 2020 volgt dan de operette Het land van de glimlach van Franz Lehár. Op 1 oktober en 1 december van dit jaar zijn er ook nog operetteconcerten in respectievelijk Maldegem en Oostende."Nu we vanuit Izegem opereren willen we graag samenwerken met Izegemse koren, dansscholen, kunstacademie... De koren schreven we trouwens al aan, maar tot op vandaag kregen we nog geen reactie. We hopen uiteraard dat die er wel komt."Jos Lewille en het bestuur van a Tempo beseffen ook wel dat er op vandaag minder interesse is voor operette. "De hele jonge generatie weet meestal zelfs niet wat operette is", zeggen Jos Lewille en Wilma Eekman. "We willen in de toekomst ook liever spreken over muziektheater in plaats van over operette."Het bestuur van de vzw a Tempo bestaat uit Jos Lewille, Katharina Craeynest (viool), Etienne Honnay (dwarsfluit), Joséphine Troispont (koor), Marc Baertsoen, Frans Van der Veken, Leen Van Hoecke en Wilma Eekman. Die laatste twee zijn nieuw. Leen Van Hoecke uit Maldegem is een bekende sopraan in het operettemilieu. Vanaf 2002 zong ze mee in operetteproducties in Tielt. In 2004 debuteerde ze bij Kunst Veredelt in Roeselare. Leen vervolmaakt zich nu nog bij Erika Pauwels, met wie ze samenwerkt aan een repertoire van opera, musical en ook het Vlaamse lied.Wilma Eekman is uit Vlissingen afkomstig, maar woont al sinds 1997 in Vlaanderen, nu in Assebroek. Ze is master in de muziek met pedagogische bevoegdheid in Vlaanderen en werkt als project- en communicatiemedewerker aan de Stedelijke Academie DKO Brugge (beeldende kunst). Maar ze is ook leerkracht fluit in de muziekschool in De Haan en het JMA in Oostkamp. "Ik speel ondertussen toch al een 15-tal jaar als fluitist in het operette-orkest van a Tempo", zegt Wilma. "En tot op vandaag is dat bijzonder goed meegevallen, anders had Jos me al veel vroeger moeten zeggen dat ik er moest uitstappen!"(Ivan Balliu)