Showband Calypso start 34ste seizoen met nieuwe naam en logo

Calypso kwam vorige week op tv in het programma 'Van algemeen nut' met Steven Van Herreweghe. © GJZ
Redactie KW

Zondag start het nieuwe seizoen van Showband Calypso met een optreden in de carnavalstoet in Zwevezele. De band wil meteen ook zijn horizon verbreden met de nieuwe naam ‘Calypso Performance Ensemble’.

Door Geert Vanhessche


Calypso is al 34 jaar actief in de muziekwereld. Met een specifieke stijl, gebaseerd op de Amerikaanse marching bands, waren ze al in binnen- en buitenland te gast op stoeten, parades en taptoes. Ze schitterden ook op heel wat wedstrijden. Zo behaalden ze vorig jaar nog een finaleplaats op het Europees Kampioenschap voor showkorpsen in het Nederlandse Kerkrade.

Calypso werkt ook volop verder aan de toekomst. “Wij willen flexibel kunnen inspelen op wat organisatoren en toeschouwers willen, maar ook op wat onze leden voor ogen hebben”, begint voorzitter Philippe Depraetere, waarop secretaris Wouter Dewyn aanvult: “De evenementensector biedt heel wat meer mogelijkheden om onze groep in the picture te zetten dan enkel stoeten of parades.”

Om deze visie extra kracht bij te zetten, voert men nu een naamwijziging door. “We laten ons nu ‘Calypso Performance Ensemble’ noemen. De roepnaam zal uiteraard ‘Calypso’ blijven, waarmee wij onze sterke punten uit de afgelopen 34 jaar willen behouden. We hebben niet alleen een andere naam, maar lieten ook een nieuw logo ontwerpen”, aldus Philippe Depraetere.

Hit op het internet

Er zal meer gewerkt worden op projectbasis en op vraag van evenementenorganisaties. “We willen nog altijd een show brengen waar muziek en choreografie elkaar ontmoeten om het publiek optimaal te entertainen. Vanaf komende zomer wordt gewerkt aan een nieuw product waarmee wij iedereen in het voorjaar van 2020 willen verrassen”, vertelt Corps Director Sem Vanhessche. “Afgelopen winter pasten we deze nieuwe visie al toe op een optreden op de kerstmarkt in het Franse Reims. Daar werden moderne versies van kerstnummers gebracht. Om het geheel wat meer kracht bij te zetten, werden de instrumenten voorzien van ledverlichting. Het filmpje van dit optreden ging viraal op internet.”

Het Calypso-bestuur met Roger Baert, Waldo Rigole, Wouter Dewyn, Philippe Depraetere, Sem Vanhessche en Sharon Depraetere rond het nieuwe logo. Didier Vanackere was verontschuldigd.
Het Calypso-bestuur met Roger Baert, Waldo Rigole, Wouter Dewyn, Philippe Depraetere, Sem Vanhessche en Sharon Depraetere rond het nieuwe logo. Didier Vanackere was verontschuldigd.© GJZ

Een ander voorbeeld van dergelijke projecten was het televisieoptreden vorige week. “We werden uitgenodigd voor het programma ‘Van Algemeen Nut’ met Steven Van Herreweghe op Eén, waar we de tv-tune van het programma ‘Op de koop toe’ mochten brengen”, aldus Sem Vanhessche.

Taptoe als hoogtepunt

Komende maanden is er nog meer vernieuwing gepland. Zo wil men bouwen aan een indoorproject waarbij de color guard (de formatie die zorgt voor het visuele spektakel, red.) meer op de voorgrond komt.

Verder zijn er ook de ‘normale’ optredens met de carnavalstoet in Zwevezele aanstaande zondag als opener. “Verder zijn er nog heel wat optredens gepland in België, maar ook in Nederland en Frankrijk. We nemen ook deel aan de ‘Rasteder Musikstage’, een showwedstrijd in Duitsland waarbij we ons opnieuw zullen meten met Europese topkorpsen”, gunt Wouter Dewyn ons een blik op de agenda.

Hoogtepunt van dit seizoen is ongetwijfeld de negende Internationale Taptoe op zaterdag 6 juli. “In het gemeentepark zullen Europese topkorpsen een spektakel brengen die kadert in ‘Het jaar van de muziek’ en ‘Vlaanderen Feest’. Daags nadien werken we ook mee aan een groots evenement met alle Zwevegemse muziekverenigingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier