Kortrijk is de bakermat van linnendamast. Damast komt uit het Midden-Oosten: de naam verwijst naar de stad Damascus. "Oorspronkelijk gaat het om zijden stoffen met een tekening erin geweven. Die heeft dezelfde kleur als de achtergrond: de lichtinval bepaalt hoe duidelijk je ze ziet", duidt conservator Sylvie De Coster. Kortrijkse wevers worden eind 15de eeuw de pioniers van het damast in linnen. "Ze slagen erin om zelfs hele veldslagen, jachttaferelen of bijbelverhalen te reproduceren. Symmet...

Kortrijk is de bakermat van linnendamast. Damast komt uit het Midden-Oosten: de naam verwijst naar de stad Damascus. "Oorspronkelijk gaat het om zijden stoffen met een tekening erin geweven. Die heeft dezelfde kleur als de achtergrond: de lichtinval bepaalt hoe duidelijk je ze ziet", duidt conservator Sylvie De Coster. Kortrijkse wevers worden eind 15de eeuw de pioniers van het damast in linnen. "Ze slagen erin om zelfs hele veldslagen, jachttaferelen of bijbelverhalen te reproduceren. Symmetrische tekeningen zijn het Kortrijkse handelsmerk", aldus Sylvie De Coster.Texture selecteerde een tafellaken en vier servetten uit de belangrijke historische museale collectie van zowat 700 exemplaren. Het damasten tafellaken met bijbelse taferelen dateert uit de 17de eeuw. Het toont het volk van God dat onder leiding van Mozes op weg is naar Het Heilig Land. De vier servetten uit de 18de eeuw zijn gemaakt door Kortrijkse wevers. "Deze stukjes erfgoed naar het publiek brengen is niet zo gemakkelijk. We wilden het doen op een andere, hedendaagse manier", gaat Sylvie verder. Lichtkunstenaar Alexander Stragier van Limen Visual Roeselare kreeg de opdracht om die abstracte figuren op de damasten tot leven te wekken. "Het was voor mij een echte uitdaging, want werken met de abstracte damastfiguren is niet zo eenvoudig als bij schilderijen", zegt Alexander Stragier. "Ik verdeelde een damast in 4 groepen en bekeek wat er precies op stond. Ik heb al die stukjes gefotografeerd en elk stukje uitgesneden. Daarna maakte ik een puzzel van al die figuurtjes - die een bijzonder verhaal vertellen - en legde ze naast elkaar. Ik gebruikte onder meer videomapping, animatie- en lichttechnieken. Verder installeerde ik ook een totaal nieuwe belichtingsinstallatie waardoor de damastmotieven nog beter zichtbaar zijn." In de Schatkamer XL zie je verder babymutsjes, kindermanchetten, damesmutsen, mouwstroken, kanten kragen. Een kantstamboom illustreert de zoektocht naar motieven en technieken. Van de vroegste 17de-eeuwse Oud-Vlaamse kant tot de fijnste 19de-eeuwse Binche. De tentoongestelde kant komt uit alle windstreken. Een feest voor het oog dat respect afdwingt voor zoveel ambachtelijke inzet en kunde. "In Texture, museum over Leie en vlas, kunnen we een topcollectie aanbieden wat betreft kant en damast. Wat de opstelling in de schatkamer ditmaal zo uniek maakt, is de innovatieve en bovenal mooie presentatie van de stukken", aldus Axel Ronse, schepen van Cultuur tot besluit.