In Oostende treft Arnout op de Hendrik Baelskaai Didier Grunewald (52) van O.M. S. (Ostend Marine Services). Na zijn middelbare schooltijd en één jaar visserijschool vaart Didier tien jaar voor reder Casier. "Maar toen de schipper afmonsterde, hield ook ik de visserij voor bekeken. Ik verdiende veel geld, maar gaf er ook veel uit. Als surrogaat wellicht voor het harde werk en de gevaren op zee, wil je aan de wal het geld laten rollen. Elke reis kon immers je laatste zijn."
...

In Oostende treft Arnout op de Hendrik Baelskaai Didier Grunewald (52) van O.M. S. (Ostend Marine Services). Na zijn middelbare schooltijd en één jaar visserijschool vaart Didier tien jaar voor reder Casier. "Maar toen de schipper afmonsterde, hield ook ik de visserij voor bekeken. Ik verdiende veel geld, maar gaf er ook veel uit. Als surrogaat wellicht voor het harde werk en de gevaren op zee, wil je aan de wal het geld laten rollen. Elke reis kon immers je laatste zijn."Didier bouwde de voorbije 20 jaar O.M. S uit. Vandaag varen onder die vlag zes vaartuigen waaronder drie catamarans. "Met mijn eerste boot bracht ik vooral sportvissers naar zee, maar stilaan kreeg ik ook andere opdrachten en met de komst van de windmolenparken op zee kon ik mijn vloot geleidelijk aan uitbreiden." Zowat dagelijks zorgen zijn schepen voor de transfer van onderhoudspersoneel of materiaal naar de windturbines. "Voor de komende drie jaar heb ik een contract met C-Power voor het dagelijkse transport van onderhoudspersoneel. Twee andere vaartuigen opereren vandaag in Benin en Algerije."Didiers compagnon de route is stuurman Alain Verleene. "Toen ik elf was, trok ik met mijn pa voor het eerst op kabeljauwvangst naar de Deense wateren. De eerste vier dagen was ik bij windkracht 10 onvoorstelbaar zeeziek. Toen ik terug aan wal stond, was ik 11 kilo vermagerd. Zelfs mijn moeder herkende me niet meer. Toch ben ik blijven varen", zegt Alain. Ze zien met lede ogen aan hoe de visserij stilaan uit Oostende verdwijnt en er op de Hendrik Baelskaai luxeflats worden gebouwd. "De visserij past niet in zo'n decor, dus verdwijnt die richting Zeebrugge", zegt Grunewald.Vanuit de nachtelijke Oostendse haven varen Didier en Alain de tv-ploeg over naar de sleephopperzuiger Uilenspiegel van baggerbedrijf DEME die vanop de rede via een drijvende pijpleiding zand pompt op het strand. Ze worden er verwelkomd door chief engineer Jean-Pierre Deschagt (47) die naast zijn technische verantwoordelijkheid ook zorgt voor ambiance bij de Filippijnse bemanningsleden: "Die zeelui blijven vier maanden aan boord en dan organiseer ik af en toe een karaokeavond voor hen." De Uilenspiegel ligt ondertussen in de Colombiaanse haven Buenaventura met een nieuwe opdracht.(ML)