Het olieverfschilderij op doek heet 'Nu sur la plage/Naakt op het strand' en werd geschonken door een privékunstverzamelaar, die anoniem wenst te blijven. "Het is een belangrijk en uitzonderlijk werk dat we kunnen toevoegen aan onze permanente collectie" zegt Camille Brasseur. "Dit werk dateert uit de overgangsperiode, in de jaren 1930, toen Paul Delvaux zijn eerste vro...

Het olieverfschilderij op doek heet 'Nu sur la plage/Naakt op het strand' en werd geschonken door een privékunstverzamelaar, die anoniem wenst te blijven. "Het is een belangrijk en uitzonderlijk werk dat we kunnen toevoegen aan onze permanente collectie" zegt Camille Brasseur. "Dit werk dateert uit de overgangsperiode, in de jaren 1930, toen Paul Delvaux zijn eerste vrouw verliet en zijn huis, zijn atelier inclusief de inhoud ervan, aan haar overliet." "Daardoor had de kunstenaar zelf geen controle meer over wat er gebeurde met de werken die hij had achtergelaten. Het is een unieke kans geweest dat we nu net een werk uit die periode hebben kunnen verwerven! Het is ook een werk dat Paul Delvaux typeert: het is een ode aan de vrouw en de natuur, de zee, het strand waar hij zo van hield. De naakte vrouw op het strand doet denken aan de beroemde 'Slapende Venus'. Haar sirene-achtige lichaam rust op het strand dat subtiel overgaat in een kalme zee. Het beperkte kleurenpalet draagt bij tot de serene indruk die het geheel uitstraalt. Het werk past in de missie van ons museum dat het publiek vertrouwd wil maken met het parcours en de verschillende etappes van de plastische evolutie binnen het oeuvre van de kunstenaar."De collectie van de Stichting Paul Delvaux in Sint-Idesbald is de grootste ter wereld. Op een oppervlakte van meer dan 1000 m² worden bezoekers ondergedompeld in de unieke wereld van vrouwen, de neoklassieke architectuur en treinen die Delvaux vastlegde in schilderijen, aquarellen, schetsen, etsen en tekeningen.Momenteel loopt er nog de tijdelijke tentoonstelling over de fresco's die Delvaux schilderde tussen 1954 tot 1956 schilderde voor de villa van Gilbert Périer in Brussel. Vanaf 22 oktober loopt er een nieuwe tijdelijke tentoonstelling waarvoor Camille Brasseur een boek schreef: 'De man die van treinen hield.' (MVO)