Net als veel collega's uit de cultuursector probeert Theater Malpertuis zo goed en zo kwaad het kan recht te krabbelen na de lockdown die ons een voorjaar in een houdgreep hield. "Wij kenden het geluk dat bijna al onze voorstellingen al op reis waren geweest, anders was het financieel moeilijk geworden", vertelt Piet. "Alle voorbereidingen voor het nieuwe seizoen konden blijven doorgaan, maar de producties op de theatervloer lagen van midden maart tot 20 mei stil, waardoor drie van onze zeven medewerkers in tijdelijke werkloosheid belandden. Een zichtbaar gevolg is dat De Kleine Prins, een eigen productie, pas begin november in première zal gaan in plaats van eind mei zoals gepland."
...

Net als veel collega's uit de cultuursector probeert Theater Malpertuis zo goed en zo kwaad het kan recht te krabbelen na de lockdown die ons een voorjaar in een houdgreep hield. "Wij kenden het geluk dat bijna al onze voorstellingen al op reis waren geweest, anders was het financieel moeilijk geworden", vertelt Piet. "Alle voorbereidingen voor het nieuwe seizoen konden blijven doorgaan, maar de producties op de theatervloer lagen van midden maart tot 20 mei stil, waardoor drie van onze zeven medewerkers in tijdelijke werkloosheid belandden. Een zichtbaar gevolg is dat De Kleine Prins, een eigen productie, pas begin november in première zal gaan in plaats van eind mei zoals gepland."Hoeveel bezoekers mogen jullie op dit moment maximaal toelaten per voorstelling?"Omdat de verplichte 'social distancing' van 1,5 meter werd teruggebracht naar 1 meter kunnen we naar maximaal 50 bezoekers gaan in plaats van 30. Voor Theater Malpertuis is dat een wezenlijk verschil, want zo raakt de helft van onze zaal toch gevuld. 30 mensen was een triestige bedoening geweest. Uit ervaring weten we dat 50 snor zit qua sfeer. Maar goed, het betekent wel nog altijd dat onze inkomsten minstens tot de helft terugvallen en we verlieslatend zijn."Hoe lopen de reservaties op dit moment?"Beter dan verwacht. Het bewijst dat ons publiek honger heeft naar nieuwe voorstellingen. De laatste dateert alweer van meer dan een half jaar geleden."Nemen jullie nog specifieke maatregelen?"Tickets kan je zoals altijd vooraf online reserveren. De avond zelf kunnen bezoekers na afhaling van hun tickets aan de kassa aan een tafeltje in de foyer gaan zitten, tot het personeel hen komt halen en begeleidt naar hun plaats in de zaal, die tot vlak voor de voorstelling wordt verlucht. Er is echt over alles nagedacht."(Lees verder onder het kader)Zondag 13 september is de officieuze start van het seizoen: ter gelegenheid van Open Monumentendag verzorgt je voorganger Bob De Moor enkele rondleidingen."Een bewuste keuze, omdat mensen er op zo'n dag van houden om eens wat meer te weten te komen over de interne keuken van het acteursbestaan. Bij voorkeur schrijft men zich in per beperkte bubbel vanaf drie personen."Op vrijdag 18 en zondag 20 september volgt dan de eigenlijke seizoensopening. Dat belooft een bruisend gebeuren te worden."Die vrijdagavond ben je vanaf 17 uur gratis welkom in ons theatercafé voor een borrel na het werk. We gaan dat weekend samenwerken met de vzw Dreef, waarmee we ook de iets moeilijker bereikbare leeftijdscategorie van 20 tot 40 jaar hopen te enthousiasmeren. Jelle Denturck van rockband DIRK. zal van 20 tot 23 uur 'radio met een hoek af' maken. Hij doet dat nog eens dunnetjes over op zondag om 10 en 14 uur. Telkens krijgen de bezoekers via de liveradio info over de theatervoorstellingen en zijn er ook enkele verrassingen. Op zondag is de entree 12 euro per persoon, omdat we er na een uurtje radio ook de theatervoorstelling 'Mia Kermis' aan koppelen, mijn absolute favoriet van vorig seizoen."Als ik je zelf laat kiezen: naar welke van jullie eigen producties kijk je in dit nakende seizoen echt uit?"Naar 'In de naam van de waarheid' en dan moet ik logischerwijs ook 'Amor Mundi' noemen, want het gaat om spiegelproducties. Het uitgangspunt van die eerste (docu)voorstelling is dat de waarheid op vandaag almaar minder beargumenteerd moet worden. Denk maar aan de speeches van Donald Trump. De waarheid is volgens hem uitsluitend hetgeen hij beweert. Het stuk speelt op zes locaties en gaat in première op woensdag 28 oktober in Malpertuis."Hoe brengen jullie dit precies?"Aan twaalf denkers hebben we gevraagd een rede te schrijven waarin ze zich bezinnen over de huidige staat van de waarheid. Onder hen bekende namen als Bas Heijne, Joke Hermsen, Manon Uphoff, Gaea Schoeters, Alicja Gescinska en Jean Paul Van Bendegem. 'Amor Mundi' gaat dan weer uit van de kracht van het woord. Het is een pleidooi voor debat en compromis als bouwsteen van de democratie, iets wat in de politiek wel verloren lijkt te gaan. En dat is nog zacht uitgedrukt. Ik regisseer onder meer Tania Van der Sanden in tekstmateriaal van Rainer Werner Fassbinder, een baanbrekende cineast die met zijn films de verdeeldheid van de Duitse samenleving becommentarieerde.""Kan er nog eentje bij?"Een laatste dan."We hebben ook een nieuwe voorstelling van Alexander Vantournhout gecoproduceerd. Alexander studeerde zowel circuskunst als klassieke dans en hij probeert elke voorstelling weer de grenzen van zijn eigen lichaam te verleggen. 'Through the grapevine' is een acrobatisch ballet tussen twee mannen. Een absolute aanrader."