Oostendse huiskamers stellen deuren open voor Chambres d’O

Yannick Dumarey schreef de muziek bij de filmbeelden van zijn vader-zeeman. © Marc Loy
Redactie KW

Dit weekend worden 24 Oostendse huiskamers omgebouwd tot minicultuurcentra tijdens het cultuurfestival Chambres d’O.

Het concept Chambres d’O staat voor muziek, theater, dans, circus, comedy, literatuur en beeldende kunst in de living. Artiesten overrompelen je op enkele luttele vierkante meters. Zaterdagavond is er een gratis Café Chantant én Grand Pal Populair in het festivalcentrum in de Kunstencampus aan Zee in de Ieperstraat. Tickets zijn tot en met vrijdag te koop via UiTloket en Toerisme Oostende, in het weekend alleen nog in het festivalcentrum in de Ieperstraat of aan de deur van de huiskamer. Wij pikken er twee opvallende voorstellingen uit.

‘Koest’ koestert Oosteroever en de zee

Zaterdagnamiddag is er de voorstelling van ‘Koest’, een maritiem muzikaal filmproject over een vader-zoonrelatie, over de nostalgie naar de Oosteroever van weleer, maar vooral over de zee en het varen.

Jarenlang was André Dumarey matroos aan boord van de onlangs verkochte zeeboot ‘De Zeehond’. Als gepassioneerd amateur-cineast hield hij er heel wat filmbeelden aan over. Daarmee ging zoon Yannick (36) aan de slag. Hij destilleerde uit 20 uur beeldmateriaal een 52 minuten durende film over zijn vaders passie voor het varen en de zee. Sociaalartistieke organisatie kleinVerhaal vzw ondersteunde dit project door professioneel muzikant baritonsax en Gentenaar Marc De Maeseneer uit te nodigen om samen met Yannick een soundtrack te componeren bij deze prent.

Nauwer contact met vader

Het artistieke project was voor Yannick, opbouwwerker bij sociale kruidenier Antenne, ook de gelegenheid om het contact met zijn vader nauwer aan te halen. “Ik had vroeger niet altijd een makkelijke relatie met mijn veel afwezige vader. Voor dit project ben ik hem zelfs in Spanje, waar hij nu woont, gaan opzoeken en fragmenten van onze babbels daar over zijn werk zijn in dialoogvorm ook in de film verwerkt. Ik componeerde mijn muziek meestal als mijn twee kinderen sliepen in hun kamer naast mijn studio. Hun aanwezigheid en het hernieuwde contact met mijn pa sloten voor mij de cirkel van het leven”, aldus Yannick. En dan is er nog de portie nostalgie naar het leven op de kaai aan het visserijdok. “Ik behoor wellicht bij de laatste generatie die de vroegere visserijactiviteit daar heb meegemaakt. Nu is de Oosteroever in volle transitie: de bouwpromotoren hebben het overgenomen. En wij houden ons koest, maar koesteren ook wat nu verdwijnt. Daarom ook waren we blij dat we met de steun van kleinVerhaal aan onze film konden werken.”

De twee voorstellingen in galerie Overkant in de Leffingestraat zijn helaas uitverkocht.

Artistieke herinneringen aan de zee

Op de tweemaster Lady Gray, gemeerd in het Vlotdok, scheept Marialena Marouda tijdens Chambres d’O twee keer in voor haar performance ‘The Oceanographies Institute’.

Hety collectief van The oceanographies Institute: Marialena Marouda, Steven Jounersma,schipper Patrick Van Craeynet en Justine Maxelon.
Hety collectief van The oceanographies Institute: Marialena Marouda, Steven Jounersma,schipper Patrick Van Craeynet en Justine Maxelon.© Marc Loy

In ‘The Oceanographies Institute’ bestudeert de van origine Griekse Marialena Marouda, die nu in Brussel woont, de relatie tussen het menselijk lichaam en het uitgestrekte lichaam dat de oceaan is. “Niet verwonderlijk ook, want de mens bestaat toch voor meer dan 80 % uit water, net als onze aarde. Ter voorbereiding van die oceaanconversaties ga ik mensen thuis opzoeken en voer langdurige gesprekken over hun relatie met de oceanen, wat de zee voor hen betekent en wat die confrontatie doet met hen”, aldus Marialena. “Al vlug komen begrippen als oneindigheid, dood, vrijheid en ontzag dan als sleutelwoorden aan bod. Ook de aanwezigheid van voorwerpen of kunstige artefacten in verband met de zee geven zuurstof aan die gesprekken.”

Reenactment

Na die privébijeenkomsten waarbij de ervaringen en herinneringen aan de oceaan werden verkend, deelt de kunstenares geassisteerd door de uit Duitsland afkomstige Justine Maxelon en de Nederlandse geluidstechnicus Steven Jounersma tijdens publieke momenten die privégesprekken op een artistieke manier met het publiek. “Noem het een re-enactment van de oorspronkelijke conversaties”, zegt Marialena die volgende maand als artist in residence ook met Oostendenaren gaat praten in het kader van haar performance. De tweemaster Lady Gray is een voormalige Noorse lodskotter, gebouwd in 1936. Later werd de houten 15 meter lange ketch gezeild door de Belgische Valerie Fassotte die het vaartuig in 2014 schonk aan het Koninklijk Werk IBIS. “Nu wordt het schip gebruikt binnen de praktijklessen voor de leerlingen eerste en tweede graad maritiem technisch onderwijs”, aldus schipper en leraar op rust Patrick Van Craeynest.

De performance richt zich tot een select publiek, want omwille van de erg beperkte ruimte en het intieme karakter van de voorstelling op de Lady Gray worden maar 6 tot 8 deelnemers toegelaten.

(ML)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier