De passie voor de Italiaanse taal, geschiedenis en cultuur kanaliseert Jan Vandekerckhove (56) onder andere in een brede interesse voor de betere film uit het land van Federico Fellini, Sophia Loren en Marcello Mastroianni. Van opleiding is Jan licentiaat in de Romaanse taal- en letterkunde (Frans en Italiaans), maar hij is professioneel actief als directeur van het studiegebied gezondheidszorg, paramedische beroepen en biotechniek en lid van het directiecomité van de hogeschool VIVES.
...

De passie voor de Italiaanse taal, geschiedenis en cultuur kanaliseert Jan Vandekerckhove (56) onder andere in een brede interesse voor de betere film uit het land van Federico Fellini, Sophia Loren en Marcello Mastroianni. Van opleiding is Jan licentiaat in de Romaanse taal- en letterkunde (Frans en Italiaans), maar hij is professioneel actief als directeur van het studiegebied gezondheidszorg, paramedische beroepen en biotechniek en lid van het directiecomité van de hogeschool VIVES.Maar Italië laat hem niet los want na De libertijnse librettist. Een gesprek met Lorenzo Da Ponte, tekstschrijver van W. A. Mozart verschijnt nu van zijn hand Ciao, Marcello. Daarin beschrijft de auteur het leven en werk van Marcello Mastroianni die in 170 films te zien is. Van zijn beginjaren in het theater van Luchino Visconti, over zijn wereldwijde erkenning in Fellini's La dolce vita uit 1960 tot zijn postuum uitgebracht artistieke testament Io mi ricordo, sì, io mi ricordo geregisseerd door Anna Maria Tatò die meer dan 20 jaar zijn levensgezellin was. "Ik heb er geen heiligenleven willen van maken en ook alle aangehaalde anekdotes heb ik dubbel gecheckt. Zo hoop ik dat het boek vlot leesbaar is voor zowel een breed publiek als voor de cinefiele kenner", legt Jan uit. "De directe aanleiding voor mijn boek was de reeks Cinema Canvas vorige zomer toen er van de 24 geprogrammeerde films amper één Italiaanse prent te zien was. In februari jl. kwam ik dan in contact met Peter Craeymeersch van het Film Festival Oostende (FFO) die mijn manuscript las en mij vertelde dat Italië centraal zou staan op het FFO 2018 met curator Matteo Simoni. Toen stelde hij me ook voor om tijdens het Oostende programma van het festival de film Divorzio all'italiana van Pietro Germi in te leiden en nog beknopt iets over mijn biografie over Mastroianni te vertellen. Wat ik natuurlijk erg graag zal doen."Jan Vandekerckhove die sinds 2014 in Oostende woont, benadrukt ook graag de rol van Oostende als filmstad. "Oostende heeft een belangrijke traditie. Hier werd in 1927 niet alleen een van de eerste filmclubs van België opgestart door stadsgenoten Henri Storck, James Ensor, Constant Permeke... in de jaren zestig telde de stad nog meer dan 15 bioscopen ... . Dan is er nog de wereldwijd gewaardeerde Raoul Servais en nu het FFO... . En nu dat FFO het jaar door met Ciné Storck focust op de betere film en ook bepaalde thema's, genres of periodes wil belichten, zoals de grote Italiaanse cinema tussen 1960 en 1965, wil ik daar graag aan mee werken."Voor de vertoning van de romantische komedie Divorzio all'italiana op zaterdag 15 september om 14 uur in Kinepolis geeft de dienst Cultuur alvast gratis 250 tickets weg. Daarvoor kan je terecht aan het UitLoket in CC De Grote Post op vertoon van je identiteitskaart. Het boek telt 192 blz., bevat 17 zwart-wit foto's, is uitgegeven bij Groeninghe en kost 20 euro. (ML)