Hij is het brein achter deze kalender vol verrassende en inspirerende stukken. We gingen even bij hem langs om te luisteren naar zijn verhaal. "Mijn professionele loopbaan begon eigenlijk als leraar Nederlands en Engels aan het Klein Seminarie in Roeselare", begint Piet zijn verhaal. "Daarnaast deed ik al heel veel liefhebberstheater. Op mijn dertigste had ik echt de drang om mij professioneel te scholen op vlak van theater. Zo gezegd, zo gedaan: in 1991 ging ik studeren in Maastricht. Daar volgde ik van tot 1994 de regisseursopleiding. Gek genoeg was mijn acteertalent daar opgevallen. Daarom ging ik na mijn studies onmiddellijk aan de slag als acteur. Dat heb ik zo'n twee à drie jaar gedaan, onder andere bij het op dat moment toonaangevende gezelschap Hollandia."
...

Hij is het brein achter deze kalender vol verrassende en inspirerende stukken. We gingen even bij hem langs om te luisteren naar zijn verhaal. "Mijn professionele loopbaan begon eigenlijk als leraar Nederlands en Engels aan het Klein Seminarie in Roeselare", begint Piet zijn verhaal. "Daarnaast deed ik al heel veel liefhebberstheater. Op mijn dertigste had ik echt de drang om mij professioneel te scholen op vlak van theater. Zo gezegd, zo gedaan: in 1991 ging ik studeren in Maastricht. Daar volgde ik van tot 1994 de regisseursopleiding. Gek genoeg was mijn acteertalent daar opgevallen. Daarom ging ik na mijn studies onmiddellijk aan de slag als acteur. Dat heb ik zo'n twee à drie jaar gedaan, onder andere bij het op dat moment toonaangevende gezelschap Hollandia."Uiteindelijk maakte hij terug de stap naar Vlaanderen. "Enerzijds was dat dankzij Limelight in Kortrijk (nu heet dat Buda, red.). Zij gaven mij daar de kans om als regisseur drie theatervoorstellingen te maken. Anderzijds kwam ik ook terug naar Vlaanderen door theater De Schaduw in Ardooie. Begin de jaren 90 zijn wij daar met enkele vrienden theater beginnen maken in een leegstaande kapel. De volgende etappe van mijn carrière speelde zich af in HETPALEIS in Antwerpen. Daar heb ik van 2000 tot 2008 jeugdtheater gemaakt. Daar herwerkte ik grote titels, zoals Romeo en Julia en Hamlet van Shakespeare, voor 16+. Bovendien heb ik in diezelfde periode opnieuw een heel parcours afgelegd in Nederland. Het is dus wel duidelijk dat Nederland een heel belangrijk blok geweest is in de ontwikkeling van mezelf als theatermaker", aldus Piet.Tot slot is Piet in 2009 in Tielt terechtgekomen. "Voordien had ik hier al drie keer een regie gedaan. De eerste keer was dat toen Sam Bogaerts nog artistiek directeur was. Daarna onder mijn voorganger Bob De Moor. Op die manier heeft men mij hier dus leren kennen. Uiteindelijk heb ik deze job aangenomen omdat je als artistiek directeur van Theater Malpertuis echt zelf alles mag bedenken en ontwikkelen. Daar hou ik enorm van. Intussen zit ik hier al 10 jaar. Het is allemaal heel snel gegaan", vertelt Piet. "Als ik iemand zou moeten zeggen hoe ons theater zich onderscheidt van andere huizen, dan zou ik zeggen: het karakter en de sfeer van het huis", zegt Piet. "We constateren vaak dat mensen die hier komen werken ons theater nadien omschrijven als een warme plek. We werken hier slechts met 7 mensen en we hebben een publiekstribune voor 130 toeschouwers. Die kleinschaligheid en huiselijkheid lijkt de mensen echt wel te charmeren. Een andere onderscheidende factor zijn de vele randactiviteiten die wij in ons huis organiseren. Heel vaak is het zo dat het niet blijft bij een voorstelling alleen. Vaak organiseren we workshops of nabesprekingen die aansluiten bij het thema of het onderwerp van de voorstelling. Dat doen we bijvoorbeeld ook voor scholen. Zelf hou ik ook van debatten. Een voorstelling is soms een excuus om een specialist aan het woord te laten over een bepaalde materie", vertelt Piet. "Tot slot is het ook heel belangrijk om je publiek te verzorgen. Wij doen altijd enorm ons best om de mensen hier hartelijk te ontvangen en te woord te staan", vult Piet nog aan."Bij de invulling van onze kalender is het voor mij steeds belangrijk om te zoeken naar thema's die actueel zijn. We willen op die manier proberen om iets anders te laten zien dan wat mensen iedere dag op het nieuws te zien krijgen", vertelt Piet. "Dit jaar hechten we bijvoorbeeld opnieuw aandacht aan de vluchtelingenproblematiek. In het stuk Zielzoekers gaan we peilen we naar de dromen van vluchtelingen. Op die manier krijgt het publiek eens de mens te zien achter al die statistieken van op de televisie. Bij Zielzoekers Sleep IN, op zaterdag 9 november, zullen wij onze zaal helemaal leegmaken en dertig bedjes installeren. Het publiek wordt uitgenodigd om net zoals de vluchtelingen allemaal samen in de grote zaal de nacht door te brengen. Tijdens de nacht krijgen ze een driedelige documentaire te zien van Mokhallad Rasem. Hij verbleef namelijk in drie verschillende asielcentra en peilde daar naar de dromen van de asielzoekers. 's Morgens wordt een ontbijt aangeboden en zal er samen met Mokhallad over de documentaire gesproken kunnen worden. Zulke unieke belevingen typeren ons theater", legt Piet uit. "Een andere unieke beleving zal onze voorstelling Bloos zijn. Dat is bovendien onze seizoensopening op 21 en 22 september. Bloos is een voorstelling van de Nederlandse theatermaakster Marte Boneschansker die gaat over datgene waar we het niet vaak over durven hebben: intimiteit, seksualiteit en sensualiteit. Ze interviewde verschillende vrouwen tussen de tien en honderd jaar. De bezoekers van de voorstelling Bloos zullen in een bed liggen met een koptelefoon op en krijgen een van de verhalen te horen. In ieder bed wordt een ander verhaal verteld van een andere generatie", legt Piet uit. "Ik maakte de voorstelling mee op Theater aan Zee in 2018 en kan ze iedereen aanbevelen. De teksten zijn ontroerend en poëtisch. En de vormgeving met de verschillende bedjes is prachtig om te zien. En ook prachtig om in te liggen, uiteraard", vult Piet nog aan."Om al deze voorstellingen te kunnen realiseren, ga ik zelf heel veel andere theaterhuizen bezoeken. Door heel veel te zien, leer je heel veel. Het is een combinatie van eigen initiatief en prikkels die op mij afkomen. Bovendien kom ik heel veel mensen tegen die mij mailen en mij aanspreken. Op die manier krijgt de kalender ieder jaar opnieuw vorm", sluit Piet af. (SDT)