"Dit is mijn vijftiende boek over de wereldoorlogen. Het is bestemd voor een breed publiek", begint Eddy Lambrecht (66). "In WO2 was Oostende een belangrijke oorlogshaven. Oostende was in 1940 een van de havens die was uitgekozen om operatie Seelöwe tot een goed einde te brengen. Op het strand werd door de invasievloot, die de Engelsen definitief op de knieën moest krijgen, onder andere geoefend in het uitladen van paarden en oorlogsmateriaal. Een van de uitvindingen was de Siebel Fähre wa...

"Dit is mijn vijftiende boek over de wereldoorlogen. Het is bestemd voor een breed publiek", begint Eddy Lambrecht (66). "In WO2 was Oostende een belangrijke oorlogshaven. Oostende was in 1940 een van de havens die was uitgekozen om operatie Seelöwe tot een goed einde te brengen. Op het strand werd door de invasievloot, die de Engelsen definitief op de knieën moest krijgen, onder andere geoefend in het uitladen van paarden en oorlogsmateriaal. Een van de uitvindingen was de Siebel Fähre waarbij pontons aan mekaar werden vastgemaakt en bewapend werden met kanonnen. Door aanhoudende bombardementen van de RAF werd de invasie van Engeland in het voorjaar van 1941 definitief afgeblazen", vertelt Eddy."Ondertussen bleef Oostende belangrijk voor het militair scheepsvaartverkeer waardoor er heel wat kleine boten gecentraliseerd werden zoals de Sperrbrecher, die de vaarwateren mijnenvrij moest houden. Oostende werd in 1940 ook aangeduid als een haven voor snelboten waarvoor men een snelbootbunker bouwde. Na de landing in 1944 veranderden de snelboten van jagers in prooien, door het gebruik van de radar en het geallieerde luchtoverwicht. Op 4 september verlieten de laatste snelboten Oostende met bestemming IJmuiden", gaat Eddy verder."In mijn boek besteed ik ook uitgebreid aandacht aan de luchtoorlog, de Atlantikwall, de twee Oostendse vliegtuigbasissen, een watervliegtuigveld aan de Spuikom en een basis in Raversijde, en de luchtoorlog." Bij de bevrijding werden door de vluchtende Duitsers in de haven massale vernielingen veroorzaakt. "De vuurtoren, visserssluis, vissershaven, kademuren en het staketsel werden vernield. In september 1944 werd de Oostendse haven bevrijd. Amper anderhalve maand later, in november, namen vaartuigen vanuit Oostende al deel aan de slag om Walcheren", aldus Lambrecht. Hij wijdt ook een hoofdstuk aan de Belgian Helpers. "Het waren burgers die door de Britse geheime dienst konden ingeschakeld worden voor het verbergen van neergeschoten geallieerde vliegeniers en hen te begeleiden op hun vluchtroute. Hun activiteiten waren gevaarlijk. Zij moesten geregeld van onderduikadres veranderen en valse namen dragen. Dat waren eigenlijk de echte helden. Via rusthuisbewoners kwam ik aan een twintigtal namen. Zij zijn de echte helden...die ondertussen helemaal vergeten zijn."'Oostende tijdens WO2' is uitgegeven bij Bonte in harde kaft. Het telt 128 bladzijden en is verkrijgbaar in de Standaard boekhandel voor 25,95 euro.