Niet alle Blankenbergse horeca even opgezet met ‘De Mol aan Zee’

Het pop-upcafé op het Vuurtorenplein is al in volle opbouw. © WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

‘De Mol aan Zee’, het ‘virtual reality’-concept van het populaire VIER-programma dat deze zomer neerstrijkt in Blankenberge, lokt gemengde reacties uit in de buurt. De horeca-uitbaters daar zijn er allesbehalve gelukkig mee dat er ook een pop-upcafé komt met groot buitenterras en zeezicht. “Ons doen ze daar alleszins geen plezier mee”, zegt Ann Warrinnier van brasserie Oosterstaketsel.

De komst van het pop-upcafé van De Mol op het Vuurtorenplein bezorgt de horecazaken aan de Blankenbergse haven kopzorgen. Volgens Ann Warrinnier van de brasserie Oosterstaketsel was niemand daar op de hoogte.

“Een graantje meepikken van de extra drukte? Ik denk het niet. Dat pop-upcafé wordt een eilandje op zichzelf”, vreest ze. De horeca-uitbaatster is bang dat het Mol-café een geduchte concurrent wordt deze zomer.

“Als ze daar voor honderdvijftig man tapa’s gaan opdienen, doen ze ons daar alleszins geen plezier mee. Ik begrijp wel dat het stadsbestuur extra volk naar Blankenberge wil lokken, maar ik dacht dat we postcorona allemaal aan één zeel moesten trekken? Als ze de horeca rond de jachthaven nu eens de catering rond dat Mol-evenement hadden laten verzorgen, dan was het voor iedereen een win-win geweest. Nu wint alleen de stad hierbij.”

Ook het ontbreken van communicatie stuit haar tegen de borst. “Plots zetten ze zoiets voor je deur. Zonder jouw medeweten”, klinkt het.

Gemiste kans

Het is vooral datgene waar ook Hilde Beyaert van Bistro Zee Zee het moeilijk mee heeft. “Die pop-upbar neemt een stuk van ons zicht weg. Ik ben enorm teleurgesteld in het stadsbestuur. Na de moeilijke corona-episode is dit een nieuwe slag in ons gezicht. Wat we nu nodig hebben, is een duwtje in de rug. Niet dit.”

Ann Warrinnier van het Oosterstaketsel ziet een gemiste kans. “Het stadsbestuur heeft hier een pracht van een opportuniteit laten liggen. We hadden ons de hele zomer lang van onze beste kant kunnen laten zien en de havenbuurt culinair in de kijker zetten. Een beetje zoals Gin+Kok, maar dan aan de haven”, klinkt het.

Nathan Walckiers van restaurant Cabo is dan weer wél positief. “Dergelijke initiatieven zijn goed voor het dagtoerisme. Toen Mijn Pop-uprestaurant hier een paar jaar geleden plaatsvond, bracht dat ook extra volk in onze zaak. Ik zie dat Mol-café dus niet als concurrentie, het zal integendeel extra passage genereren”, zegt hij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier